Ezek miatt lehet tökéletes választás Bottas a Mercedesnek

Gondolom már mindenki hallotta, hogy miután Nico Rosberg megszerezte 2016-ban karrierje első világbajnoki címét, egyből be is fejezte aktív pályafutását, legalábbis ami az F1-et illeti.

Formula 1

Szinte rögtön elkezdődtek a találgatások, hogy ki ülhet majd 2017-ben a második Mercedesbe. Felmerült Hülkenberg, Alonso, Wehrlein neve, és Bottasé is, mint lehetséges Rosberg utód. Mára elég valószínűnek tűnik, hogy a finn pilóta lesz a befutó, de azért még nem biztos. Hülkenberg a Renaulthoz távozik, Alonso marad a Mclarennél, és úgy tűnik Wehrlein is másik csapatba kerül. Marad Bottas. Hoztam pár érvet a finn pilóta mellett, hogy miért is lenne ideális választás.

Egyrészről nagyon tehetséges, amit a Williamsnél már többször megmutatott. Dobogókat is szerzett a britekkel és villanásaival korán felhívta magára a figyelmet. Talán picit beleszürkült a mezőnybe 2016-ban, de ha őt választják a németek, biztosra vehető, hogy összekapja magát, elvégre tehetsége nem kophatott sokat.

A Williams is Mercedes motorokkal versenyzik, ami miatt van kapcsolat a két gárdánál. Könnyebb tárgyalási pozíciót jelent ez, mivel ha olcsóbban adják az erőforrásokat Bottasért cserébe, azzal komolyan segítik a britek pénzügyi helyzetét. Ezért a Williams számára kecsegtető lehet az ajánlat (már ha van ilyen).

Átmeneti pilótának tökéletes választás. Elég gyors pilóta ahhoz, hogy második számú versenyző legyen a Mercedesnél ameddig nem érkezik Wehrlein vagy esetleg Esteban Ocon. 

Kellő tapasztalattal rendelkezik, így segítheti az autó fejlesztését. Ez az új szabályok miatt rendkívül nagy előny lehet. Talán ezért van kevesebb esélye Wehrleinnek, mint a finn kollégájának.

Nem valószínű, hogy komoly összetűzésbe keveredhet Hamiltonnal, már ha a világbajnoki címért folytatott csatára gondolunk. Ezt elsősorban arra alapozom, hogy új lesz számára a közeg, az autó, úgy átlagosan minden, ezért ha nehezebben veszi fel a ritmust, hamar elmehet az esélye. Emiatt egyértelműen másodpilóta válhat belőle, így a Mercedes elkerülheti a 2016-ban történteket.

A Mercedes is kíváncsi lehet, hogy több van-e Battasban, mint amit eddig a Williamsnél felmutatott. Szerintem igen, de csak egy világbajnoki címre képes autóban tudhatja megmutatni valós tudását.

Habár elég sokba kerülhet a finn pilóta megszerzése, fizetése jóval alacsonyabb lehet Hamiltonénál, mivel még új csapattag lehet, és nem tett le még annyit az asztalra, hogy hatalmas összeget kapjon. Ha Alonso érkezne, jóval több fizettséget kellene adni, legalábbis szerintem. Bár valószínüleg nem ez lesz a döntő tényező. 

Hamarosan megtudhatjuk a választ arra, hogy övé-e a második ülés. Ha igen, képes élni élete nagy lehetőségével? Ez itt a kérdés!

U.I. Remélem nem sértettem meg a Bottas rajongókat. Nem ez volt a célom. 

Tovább

Létezik-e barátság a profi sportolók között?

Létezhet-e barátság a profi sportolók között? Nálam már felmerült ez a kérdés néha. Nézem a sporteseményeket és látom az ellenfeleket, de vajon igaz barátokat is láthatok? Nézzük a témát az autósport és motorsport szemszögéből.

Nyilván az adott sportoló tudja hogy mit is érez kollégája iránt. Akar-e kialakítani barátságot a csapattársával, vagy a mezőny bármelyik másik tagjával. Véleményem szerint vannak akik ugyan kedvelik egymást, bizonyos tényezők miatt mégsem alakul ki köztük szoros baráti viszony. Ez az összes pilótára,versenyzőre igaz lehet. Hogy mi ennek az oka? A rivalizálás. Ha két pilóta egyazon csapatnál versenyez, akkor felmerülhet az emberben a kérdés, hogy mivel sokat találkoznak nem csak a kötelező eseményeken, futamokon de a csapat miatt rengetegszer együtt kell tölteniük az időt, közös reggelik, közös piár események, egyáltalán közös lakóépület a pályán miegyéb, elősegítheti-e ez szorosabb kötődés kialakulását. Emiatt kialakulhatna köztük baráti viszony, ami ugyan elkezdődhet, de szerintem sosem lehet igazán teljes. Nézzünk pár példát.

Formula 1 Moto GP

Elég ha  Rosberg és Hamilton esetét hozzuk fel. Gyerekkoruk óta együtt versenyeznek, a Formula 1-ben is egy év különbséggel kerültek be, majd jó pár szezon után jött a közös csapat a Mercedes. Állították hogy régóta barátok, mégis mióta egy csapatba kerültek minden elmondható róluk, csak az nem, hogy barátok. Nyilván a fő ok itt is a rivalizálás. Mivel mindketten ugyanabban a sportban versenyeznek, céljaik is megegyeznek, mégpedig a végső győzelem. Ezért már akkor gyengülhetett ez a barátság, már ha tényleg volt, amikor bekerültek a száguldó cirkusz világába. Miután egy csapatba kerültek pedig jött a tetőfok, és teljesen elidegenedtek egymástól. Elég volt év közben nézni az arcukat. Nem csak simán riválisok voltak, hanem egymás elsőszámú riválisai mivel ugyanazzal a technikával versenyeztek. Vége a szezonnak és kapcsolatukból annyi maradt, hogy elismerik egymás teljesítményét és kész. Legalábbis nem hallani, hogy mennyire jóban lennének ismét, miután már nem kell küzdeniük egymás ellen főleg hogy Rosberg visszavonult.

Talán Raikönnen és Vettel esete lehet kicsivel másabb. Amikor a jégember még a Lotus színeiben versenyzett, többször is lehetett látni, illetve híreket hallani arról, hogy milyen jól megvannak egymással. Lehet hogy kedvelték egymást, és kedvelik is a mai napig, de már akkor sem voltak mély barátságban, mivel a sportban az nem lehetséges. Ugyanaz az oka mint a Mercedesnél. Később ők is csapattársakká váltak, és így már talán fordult itt is a kocka. Többet vannak együtt, mégis változhatott a viszonyuk. Inkább felületi kapcsolat lehet köztük nem barátság, pláne nem mély.

Formula 1 Moto GP

De másik sportágból is lehetne hozni példákat. Ahogy említettem ott a Moto GP. Rossi és Lorenzo idén a Yamaha színeiben versenyeztek. Egész évben látszott rajtuk hogy nem igazán vannak oda a másikért, nemhogy barátok lennének. Ez érthető, mivel elsősorban egymást szerették volna legyőzni, ráadásul a csata a világbajnoki címért folyt, amelyet később mindketten elbuktak. Lorenzo 2017-ben már Ducatival áll majd rajthoz, míg a Doktor marad a hangvillásokkal és csapattársának kapja Vinalest. Eddig úgy tűnik jól kijönnek egymással, de csak akkor fog kiderülni amikor egymás mellett foglalnak majd helyet a boxban. Ugyanakkor borítékolható, hogy ha kedvelni is fogják egymást, nem valószínű hogy országos cimborák lesznek. Ez a realitás. Persze tévedhetek.

Ha hazai példát akarok hozni, akkor ott van Michelisz Norbi. Nyilván ő tudja hogy viszonyul csapattársaihoz, mégis állítása szerint is megvan az egészséges rivalizálás, ami az igaz barátság ellenfele. De ki tudja?

Ha más szemszögből akarom megközelíteni a kérdést, hogy létezhet-e női és férfi sportoló között barátság, akkor azt mondom lehetséges, de igazi mély tartalmas kötődés nem. Ennek egy oka van, mégpedig hogy nő és férfi között nincs olyan hogy igazi barátság. Csak felületes lehet, vagy az egyik fél, amelyik általában a férfi többet akar barátságnál. Persze ez csak egy vélemény a sok közül.

Más sportágakban is ugyanez a helyzet. A rivalizálás mindent felülír, maximum a testvéri szeretetett nem. Olyan esetet pedig szinte nem is találni, ahol ország, világ tudná, hogy két sportoló igazán bensőséges kapcsolatban lenne. Persze ettől még előfordulhat, csak nem valószínű. Ellenben ha más sportágban versenyeznek, az megváltoztathat mindent. Felülírhat mindent és igenis elképzelhető igaz barátság. Mindenki döntse el magában mit is gondol a témáról.

Tovább

Szezonzáró

Lassan vége az évnek, befejeződött a WTCC, a Formula 1, és egyéb sorozatok 2016-os idénye is. Az alábbi cikkemben megpróbálom kicsit összegezni a véleményem az utóbbi hetekben történtekről.

Müller szándékosan engedte el Monteirot?

                                                   (Fotó: Rallystar.net)

Véleményem szerint igen. Hogy mi volt vele a célja, azt sajnos nem tudom, azt viszont igen, hogy ennek köszönhetően bukta el Michelisz Norbi a WTCC 2016-os szezonjának 3. helyezését. Ugyan csak 1 pont döntött, de az pont elég volt. Ez lett volna Magyarország egyik legnagyszerűbb autósportos eredménye. De nem sikerült. Érdekes módon a francia minden körben letudta védeni azt a pályaszakaszt, mégis az utolsó körben nem. Ez elég érdekes. Szerintem a magyarok legalább 80 százaléka most egyetért abban, hogy ez elengedés volt. De mi volt vele a célja? Pikkelt Micheliszre valamilyen korábbi esetért? Már nem tudjuk meg. Az eredményen az sem változtatna.

WTCC2 ?

Most ez komoly? Semmi értelmét nem látom, hogy gyengébb autókkal töltsék fel a sorozatot. Tovább gyengítenék. Igaz, hogy túlságosan kevés autó maradt volna a Lada és a Citroen kiszállásával, de akkor sem jó megoldás. Eldönthetnék már merre legyen a sorozat jövője, mert egy komoly szériánál ez alapkövetelmény kellene, hogy legyen.

Megérdemelte Rosberg a VB címet?

Hát... Nálam erősen kétséges. Egyrészt igaz, hogy egész évben összeszedett volt, és jól is teljesített, határozottan jobban, mint a korábbi szezonokban, másrészt nem szabad figyelem nélkül hagyni, hogy Hamiltont mennyi szerencsétlenség súlytotta. Büntetések, balesetek, leégő motor stb... Ezzel szemben Rosbergnek alig volt problémája a szezonban. Fortuna mellé szegődött. Ennek ellenére csak 5 pont döntött a két csapattárs között, ami számomra Hamilton felé billenti a mérleget. Azért azt beismerem, hogy csak szerencsével nem lehet bajnokságot nyerni, de mindenki döntse el mit gondol a dologról.

Ki lehet Hamilton csapattársa 2017-ben?

Jó kérdés. Egyenlőre nem lehet tudni a cikk megírásának pillanatában, de szerintem karácsony környékén, vagy az új év legelején már tudni fogjuk a brit új csapattársának a nevét. Sokan Pascal Wehrleint tartják legesélyesebbnek, és talán így is van. Egyrészt a Mercedes felfedezettje, másrészt van egy év F1-es tapasztalata a DTM bajnoki címe mellé, egyetlen pontocskája a mezőny leggyengébb autójával, és sok-sok kilóméter a Mercedes autóinak volánja mögött. Ő jelezte is, hogy készen áll feljebb lépni a ranglétrán, de szerintem nem ő lesz a befutó. 

Először Nico Hülkenberg nevét lehetett a sajtóban olvasni, ami nem túl reális, mivel nem teljesített az elmúlt szezonokban kiemelkedően. Persze van egy Le Mans győzelme, ami jó ajánlólevél, ráadásul német is, de kizártnak tartom az érkezését. A Renault most igazolta le, ami szintén ellene szól, bár ha mégis ő jön, egy átmeneti év lehet az övé, mielőtt Wehrlein, vagy Ocon át nem veszik a helyét.

Sokan Bottasra tippelnek, de ő sem valószínű. Nem kiemelkedő a jelenlegi mezőnyből, bár állítólag a német gárda nem akar újabb nagyágyút Hamilton mellé. Massa is jelezte, hogy visszatérne ha a Mercedes hívná, de ezt hívjuk úgy, hogy 1 % esély. Pérez nevét is bedopták, aki igaz, hogy elég jól teljesít, de őt sem hiszem. Nem német, nem friss versenyző, másrészt jó helyen van ő a Force Indiánál.

Akkor ott van Alonso. Lehetett olyat olvasni, hogy a Mercedes is beismerte, hogy érdeklődik iránta, bár nem tudom mi lehet ebből igaz. Jó pilóta, kétszer nyert VB címet, szóval tehetsége nem megkérdőjelezhető, de ezért vannak ellenérvek is. Egyrészt Hamiltonnal egyszer már komolyan összeakasztották a bajszukat még a Mclarennél, másrészt már pályafutása vége felé jár, így nem igazán éri meg hosszútávon vele számolni. Nemrég felröppent a hír, hogy 50 % lehet az esélye, hogy megérkezik a németekhez, ami nem rossz arány. De lehet, hogy az egésznek semmi valóságtartalma nincs, és végül mégsem ő lesz az új Mercedes pilóta. 

Bárki is lesz a németek új versenyzője, kíváncsi vagyok, hogy borsot tud-e törni Hamilton orra alá legalább néhányszor, vagy a brit földbedöngöli. Majdcsak kiderül!

Mit várok az új szabályoktól?

Hamarosan eljön 2017, az új szezon, és az új szabályok. Az autók szélesebbek lesznek, ahogyan az abroncsok is, ami által nagyobb lesz a tapadás, és nagyobb a kanyarsebesség. Ez köridőjavulást fog eredményezni. Emellett agresszívabb külsejűek lesznek az autók. Szerintem rengeteg embernek fognak tetszeni az új gépek, bár még egyet sem láthattunk, csak látványterveken, de izgatottan várhatjuk őket. Ha az erősorrendet vesszük figyelembe, akkor sok újdonsággal nem tudok szolgálni. Véleményem szerint megint a Mercedes és a Red Bull fognak harcolni a VB címért, és esetleg a Ferrari. Lehet, hogy lesz meglepetéscsapat, de maximum az év elejéig, közepéig lehetnek olyan jók, majd a nagyok megelőzik őket a fejlesztéseikkel. De kár még ezen filózni, mivel lehetetlen ennyire előre jósolni. Arra még azért várni kell, hogy ténylegesen választ kapjunk a kérdésre, hogy melyik lesz a legerősebb csapat, és pilóta. Hogy érdekesebbek lesznek-e a futamok, azt sem lehet előre tudni, de hogy látványosabbak, már maga az autók külseje miatt is, az boritékolható. Csak legyen már 2017!

Tovább

Pszichológiai hadviselés

A végéhez közeledik a 2016-os Formula 1-es sorozat. Jelenleg Rosberg vezet tetemes 26 pontnyi előnnyel csapattársa Lewis Hamilton előtt. Behúzza Rosberg, vagy felülkerekedik a brit, és a sírból hozza vissza bajnoki esélyeit? Nézzük mi lehet a legfontosabb tényező a világbajnoki címért folyó csatában.                                   
Formula 1

Sokan már odaadták a világbajnoki címet Nico Rosbergnek, de én még várnék ezzel. Egyrészt mivel Hamiltont sosem lehet leírni, nem véletlenül szerezte a világbajnoki címeit, másrészt nem ledolgozhatatlan a német-finn előnye. 26 pont több mint egy futamgyőzelem, de még 75 egységet lehet szerezni a hátralévő futamokon, szóval semmi nem dőlt el. Mexikó roppant fontos lesz Hamilton számára, mivel csapattársa már ott végső győztes lehet, ha 50 pontnál nagyobb előnye lesz az utolsó két futam előtt.

Mi lehet a döntő tényező a bajnoki címért folyó csatában? Biztos nem a két pilóta tehetségén fog múlni az eredmény. A technika, az időjárás, és persze az ellenfelek még beleszólhatnak a csatába, de szerintem lesz még egy fontos tényező.

Ez pedig a lélektani hadviselés. Habár egész évben ezt csinálták, sőt az előző szezonokban is, a német ehhez a szituációhoz nincs még hozzászokva, hogy vezesse az összetett pontversenyt 3 futammal a vége előtt. Ettől vajon megremeg a keze, lába? Ő is csak emberből van, és habár hangoztatja, hogy nem érdekli csak a következő verseny, és nem gondol a világbajnoki címre, ez valószínűleg nem igaz. Nyilván profi versenyző, ez nem lehet kérdés, de nemsokára kiderül, hogy elég erős-e fejben, elég összeszedett-e. Tavaly azért néha hibázott amikor Hamilton nyomás alá helyezte, és futamgyőzelmek mentek el ezen, de vajon idén is így lesz? Ha picit is összeroppan a ránehezedő nyomástól Hamilton ott lesz, hogy kihasználja a helyzetet. Fejben megpróbálja majd csapattársát gyengíteni, elbizonytalanítani. De Rosberg is használhatja ezt a taktikát. Egy-egy eldobott félmondattal is lehet hatni a másik lelkére, és komoly előnybe kerülni emiatt.

Formula 1

Nézzük Hamilton szemszögéből. A brit sem először van olyan helyzetben, amikor be kell vetnie minden tudását nem csak a pályán, de azon kívül is. Ő ebben jártasabb mint Rosberg, ráadásul eredményesebb is. Tavaly, és előtte is legyőzte csapattársát, ami többek között ennek köszönhető. Persze azért nem csak ez okozta végső győzelmeit. Talán jobban a mestere az üzengetéseknek, a másik elbizonytalanításának, de idén ez nem feltétlenül vezetett sikerhez eddig. Inkább rá volt jellemző az én véleményem szerint, hogy ellenfele sikerei látszólag gyengítették ebben a szezonban.

Most jön a feketeleves. A végső összecsapás. A végjáték. Lehet, hogy nem változik a helyzet köztük, és Rosberg simán bemenetel elsőként, de az is lehet, hogy most bicsaklik meg a német szekere, pár lépéssel a cél előtt. Ha az egyik futamon nullázik, és Hamilton behúzza azt a versenyt máris 1 pontra csökken az előnye, és akkor talán végleg elúszhatnak az esélyei. Az biztos, hogy ha nem lesz egyiküknek sem problémája az autóval, az időjárás sem szól bele a küzdelembe és a többiek sem, akkor az idegek harca fog dönteni. Hogy melyikük erősebb fejben. Ha döntenem kellene én Rosbergre szavaznék, annak ellenére, hogy nem vagyok a rajongója, de ha idén nem húzza be az elsőséget, valószínűleg nem lesz többé ilyen előkelő pozícióban. Minden tekintetben az ő éve. Elkerülték a technikai hibák, és kicsit a szerencse is mellé állt, de a teljesítménye is kiváló eddig. De végig ilyen marad? Majd az idegek harca eldönti!

Fotó: express és gphírek

Tovább

Új tulajdonos = Új Formula 1 ?

A kérdésre egyelőre nehéz lenne válaszolni, már abban az értelemben, hogy mi is fog megváltozni gyökeresen a Formula 1 eladása után. Eddig Bernie Ecclestone volt a száguldó cirkusz mindenható ura, de nemrég bejelentették, hogy eladta a szeretett sportágunkat. Új tulaj = új Formula 1 ?

formula 12017-től ismét szabálymódosítás lesz az autósportok királykategóriájában. Gondolok itt a szélesebb abroncsokra, vagy az aerodinamikai módosításokra, de másokat is mondhatnék. Ez nyilván pozitív vagy éppen ellenkezőleg negatív hatással lesz az F1-re, ezt még nem tudni. A nézőszám növekedhet, ha bejönnek a módosítások. Ha csak az autók várható külsejét vesszük figyelembe, máris csoroghat a nyálunk. Emiatt érdemes leginkább 2017-et várni, és nem a köridők, vagy a tapadási viszonyok, kanyarodási sebesség, vagy a végtempó változása miatt. Hogy komoly csata lesz-e a VB címért a csapatok/pilóták között abba inkább ne menjünk bele. Megjósolhatatlan.

Talán a tulajdonosváltozás várható hatása is az, vagy mégsem? Felvetődik a kérdés a sportág szerelmeseinek körében. Ugye eddig tudtuk, hogy Bernie kicsit konzervatív (persze nem akarom megbántani), és emiatt talán nem aknázta ki a Forma 1  21.század adta médiás lehetőségeit. Maga a Facebook, Twitter, Instagaram vagy más közösségi oldalak sem igazán voltak kiaknázva. Nem beszélve a televíziózásról. Ezek gyökeresen megváltozhatnak, legalábbis a tervek szerint, bár hogy pontosan mi azt nem tudni még. A lehetőségek szinte végtelenek. Ha összehasonlítjuk a Formula 1-et a focival, szembeötlő eltérések vannak. Persze az egy nézettebb sportág, az elsőszámú, de azért a Forma 1 sem utolsó.

A futball esetén egymást érik a közvetítések, elemzések, összefoglaló műsorok, míg a Formula 1-nél ezek csak kis részben valósulnak meg. A focisták életéről is vetítenek klippeket, interjúkat amikor épp nem folyik élő közvetítés. A nézők pedig igénylik ezt. A száguldó cirkusznál ez nem igazán jellemző. Max 1 összefoglaló műsor hétközben és annyi (legalábbis errefelé). A pilótákkal való közvetlen beszélgetés meg szinte teljesen hiányzik. Az olyan műsorok, ahol emberként mutatják be őket, mint bárki más, és nem elérhetetlen hírességekként. Interjút is csak a közvetítések alatt készítenek velük, azt is csak a dobogósokkal elsősorban. Az F1-nél dokumentumfilm is jó ha van pár, míg a focinál kismillió. Sokkal több netes tartalmat kellene kitenni a világhálóra, ami például a focinál megvan. Persze nem akarom teljes mértékben összehasonlítani a két sportágat. Az olyan lenne, mintha az almát hasonlítanám a körtéhez. 

Szerintem elsősorban magát a sportágat kellene közelebbhozni a nézőkhöz. Ez esetleg több médiás tartalommal, reklámmal elérhető lenne. A képi világot, és a közvetítést is modernizálni kéne, mégiscsak fejlődik a világ. A fiatalokhoz kell szólni, mivel ők az a generáció, akik most kezdik nézni az autóversenyzés csúcsát jelentő sorozatot, és minél inkább megkéne fogni őket. Ha ez megvolna, valószínüleg több ember látogatna ki futamokra is, ami több bevételt jelent, ami az adott országnak is jó, és az F1-nek is és azon belül a csapatoknak is.

Megtörtént a tulajdonosváltás mint említettem. Ők változtatnak-e a jelenlegi helyzeten, vagy marad minden a régi kerékvágásban, azt még nem tudni. Saját véleményem szerint változások lesznek, ráadásul komolyak. Reméljük igen, és ha igen az pozitív lesz. 

Fotó: motorsport.com

Tovább
«
12345

Landek blogja

blogavatar

A versenyzésről szubjektíven

Facebook

A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.

Látogatottság

Flag Counter

Követők

Landek

Linkek

http://p.coldline.hu/2016/02/07/2124949-20160207-xSfINM.jpg