10 jel, hogy fanatikus szurkoló vagy

Gyakran mondják azt az emberekre akik sportot néznek, hogy fanatikusak. Ez néha igaz is, néha nem. Legtöbbször azok állítják, akik nem konyítanak az adott sportághoz. Ha leülsz második alkalommal is követni egy sporteseményt, a szemükben már igazi rajongó vagy, akit nem is érdekel más, csak a foci, Formula 1, motorversenyek vagy hasonlók. Bizonyos szempontból igazuk van, de nem mindenkinél. Most összeszedtem pár jellemzőt az olyan személyekre, akik igazán FANATIKUSAK, hogy egyesek lássák, nem mindenkit csak a sport érdekel, aki figyelemmel követi azt.

fanatikus1. Rendszeresen figyelemmel követed a sporteseményt. Igen azt mondtam rendszeresen, ami nem azt takarja, hogy csak néha, hanem állandóan. Minden versenyt, minden egyéb sporttal kapcsolatos élő közvetítést. Ez sok sok estét, és hétvégét jelent, szóval nem kell beskatulyázni azokat, akik egy-egy hétvégén filmek helyett sportot néznek.

2. Figyelemmel követed az összes sportággal kapcsolatos újságot, vagy elektronikus tartalmat. Ha csak azért ülsz le a gép elé, vagy azért veszel újságot, hogy a legfrissebb híreket láthasd minél hamarabb kedvencedről akinek szurkolsz, akkor közel állsz a fanatizmushoz, de azért ez még nem jelenti azt, hogy ténylegesen az is vagy. Ahhoz egyéb feltételeknek is teljesülniük kell.

3. Ilyen feltétel, hogy megveszel egy rakás sapkát, törölközőt, szurkolói kártyát, miegyebet sok-sok ezer forintért amikre valójában semmi szükséged nincsen, maximum az, hogy megmutasd másoknak (és magadnak), hogy hová húz a szíved. Feleslegesek, de mégis ezt teszed, mert dicsekedni akarsz, ha a kedvenc csapatod, versenyződ győz.

4. Ha kimész az összes hazai eseményre, ami az adott sportággal, vagy sportágakkal kapcsolatos. Ott akarsz lenni mindenhol, és lehetőség szerint lesni az alkalomra, hogy mikor készíthetsz egy közös fotót, vagy kérhetsz aláírást attól, akinek szurkolsz.

5.Külföldi futamokra, meccsekre is követed a csapatot, pilótát,játékost. Ez már igazán a fanatizmus jele. Egy-egy kósza alkalom még nem, de ha rendszeresen, akkor már egyértelműen megszállott vagy, még annak ellenére is, ha nem ismered ezt be magadnak.

6. A többi embert mellőzöd pusztán azért, mert épp sport lesz a TV-ben. Magában ez sem jelenti, hogy mániákus az ember, ha néha történik meg, de ha rendszeresen, és úgy hogy az ember közben elveszíti a barátait, akkor igen fanatikus az illető. Erre picit oda kell figyelni, mert szurkolni is jobb közösen, mint magányosan.

7. Ha már aludni sem tudsz, vagy épp figyelni, mert csak a sportág van az eszedben, na az már szintén vészjósló jel. Aki ezt tapasztalja magán, jobb ha nem ül le mindig a TV elé, vagy próbál más hobbit is szerezni, és a meccseket kicsit háttérbe szorítani.

8. Foggal körömmel véded az igazadat.Ha másokkal szemben próbálod megmondani , hogy miért is jobb a te kedvenced, és miért nem győzött, de olyan formában, ami már sértő, vagy akár nyomdafestéket sem tűr, vagy tetlegességig fajul. Ez esetben el kell gondolkodni azon, hogy megéri-e ez az egész.

9. Amennyiben nincs más témád a sporton kívül. Ha ugyan nem mellőzöd a barátaidat, de ha találkoztok, be sem áll a szád, csak a meccsről, versenyről tudsz velük beszélni, de úgy, hogy őket ez egyáltalán nem érdekli. Ennek is az lesz a vége, hogy egy idő után már nem keresnek, vagy ha te keresed őket, majd kifogásokat keresnek, hogy miért nem érnek rá találkozni stb.

10. Kedvenced utánzása. Ha megpróbálod megismételni a kedvenced produkcióját annak ellenére, hogy tisztában vagy vele, hogy nem fog menni, nem vagy képes rá(akár betegség miatt, vagy azért mert nincsennek meg a biztonságos felszereléseid hozzá). Téged csak az érdekel, hogy te is megtudd csinálni, de nem a kezdetektől akarsz haladni, hanem rögtön bele akarsz vágni a lecsóba, az szörnyen veszélyes lehet, pláne ha olyan sportágról van szó, amit csak kevesen űznek nehézségük miatt.

Ha összegezni szeretnénk, vannak olyan jelek, amik még nem feltétlenül jelentik azt, hogy valaki fanatikus, még akkor sem, ha itt szerepel a szövegben. Ezzel szemben vannak olyanok, amelyekből egy is elég, az már megszállottság. Ha ezek közül pedig mind jellemző valakire, az már biztos lehet a dolgában, még akkor is ha nem merte eddig bevallani magának. Kicsit nem árt az embernek visszafognia magát, különben nem lesz jó vége.

Tovább

Vizen motorozni? Lehetséges!

Ha elsőre halljuk ezt, akkor egyből azt gondolhatjuk, hogy butaság az egész. Ilyen nincs. Lehetetlen. De mégis van!

Egyéb

Az alábbi videóban azt láthatjuk, ahogy az ausztrál Robbie Maddison siklik a motorjával a vizen a Csendes-óceánon. Igen a vizen! Egészen elképesztőnek tűnik ez a mutatvány, amelyet a DC Shoes-al forgatott a motoros. Szinte már szörffé alakította motorját, amelyet két évig alakítottak, hogy képes legyen a mutatványra. Természetesen rengeteget gyakorolt rá. Anélkül ez lehetetlen lenne. A DC-től már megszokhattunk hasonlóan hajmeresztő dolgokról készült videókat akár Maddisonnal, de Ken Blockkal is , ám ez mindent visz. Ráadásul nem trükkfelvételről van szó. Felesleges róla sokat beszélni, elég ha a videót nézzük, amely ámulatba ejtő. Figyelem, ne utánozza senki! :)

Kép forrása: drive.com.au

Tovább

Ezektől az F1-es gépektől tátva marad a szád

Aki csak szereti az autósportot, annak a Formula 1 a kedvence nagy valószínűség szerint. Hamiltonék, Vettelék, vagy Massáék gyönyörű autókkal versenyeznek, de valjuk be lehetnének még szebbek. Legalábis én eltudnék képzelni modernebb külsejű autókat. A jövő foglalkoztatja a csapatokat és a rajongókat is, így egyre több jövőbeli F1-es autó koncepció lát napvilágot(A csapatok terveiről írt cikkem ITT olvasható). Ezek mellett olyanok is születnek, melyek nem a jövőt akarját bemutatni, hanem egyszerűen izgalmasabbá és agresszívabbá szeretnék juttatni az autók külsejét. Ezek az alkotások általában csak a számítógépen léteznek, de volt már olyan is amit megépítettek. Most következzen pár igazán szemrevaló darab.

Formula 1 Egyéb Képzeltet szülötteiA képen egy Mclaren versenyautó látható. A modell Andries Van Overbreeke munkája. Amikor megtervezte beleszámította azt is, ami jelenleg leginkább központi kérdés a száguldó cirkusz életében. Ez pedig a zárt pilótafülkék ötlete. A sok baleset és elsősorban haláleset kapcsán gondolkoztak el az FIA-nál ennek az eszköznek a megtervezésén, és bevetésén. Vannak olyanok akik sürgetik, míg mások ellenzik az ötletet, ám egy biztos, mindent el kell követni, hogy ne forduljanak elő halálos balesetek a Formula 1-ben. A csapatok több tervet adtak az FIA-nak a pilótafülkékre, de még nincs eredmény. Az itt látható tűnik a legszebbnek, ám nem biztos, hogy ez lenne a legbiztonságosabb. Ha megnézzük jobban az autót feltünhet, hogy amellett, hogy futurisztikus, picit a kilencvenes éveket idézi(legalábbis nekem) a Mclaren Honda akkori festésében. Ha ma így nézne ki egy F1-es autó, mindenki odalenne érte. 

Formula 1 Egyéb Képzeltet szülötteiA következő autó egy rajongók által megtervezett Red Bull versenygép. Ami a vonásait illeti, nem csúnya, ám nem is világszenzáció szépségét tekintve. A festése szerintem pedig kifejezetten rút. Bár ha egy ilyen száguldana mondjuk az Eau Rouge-ban, az felkeltené az érdeklődésem, és nem csak az enyémet.

Formula 1 Egyéb Képzeltet szülötteiAz alábbi autó koncepciójáért Floren Loizaga felel. Szintén hihetetlenül futurisztikus, és jövőbe mutató. Ez az autó hasonlít legkevésbé a jelenlegi F1-es gépekre.Az biztos, hogy egyedi. Itt is megjelenik a zárt pilótafülke, mely egyre inkább sejteti mi vár ránk mondjuk 10 év múlva.

Formula 1 Egyéb Képzeltet szülötteiHa már F1, akkor a Ferrarit nem szabad kihagyni. A legnagyobb múltra visszanyúló istálló. Nekik van a legnagyobb rajongótáborúk egyértelműen. A képen látható gépet Bruce Thompson tervezte. Festése sokkal szebb mint a Red Bullé, és nagy Alonso felirat díszeleg rajta. Az alkotó a 2013-as Ferrarit, és az 1988-ast keverte Photoshoppal, és íme az eredmény. Az biztos, hogy csodálatos látványt nyújt. Igazán megborzongtat. Számomra ez is a 90-es éveket idézi 2013-hoz képest, bár lehet, hogy csak velem van így.
Formula 1 Egyéb Képzeltet szülötteiHoztam egy képet egy esetleges Formula 1-es Bentley versenyautóról. Talán ez az egyik legszebb darab az összes közül. Felkelti az emberek érdeklődését. Az autó orra a Williams korábbi rozmár orrára emlékeztet, a festés pedig a Caterhamet idézi.Gyönyörű.

Formula 1 Egyéb Képzeltet szülötteiAhogy említettem, vannak azért olyan "elmebeteg autók", amelyek nem csak a tervező asztalon léteznek, hanem meg is építették. Ezt azért nem kellett előről kezdeni, ugyanis a Mad Max című film reklámozására építették át az F1-es Lotust. Brutális lett, de sajnos a filmben nem szerepel, miközben szinte mindenkit érdekelt volna ez a látványosság. A gép maga az agresszivitás a koponyáival,szarvakkal,fegyverzettel, különleges gumival. Megnézném egy F1-es versenyen, amire semmi esély, ahogy arra sem, hogy a fent mutatott autók megépüljenek valaha, vagy legalábbis versenyezzenek velük. Azért valljuk be jó lenne. :)

Fotó:

Red Bull:blackflag.jalopnik.com

Ferrari: Bruce Thompson

air F1 concept car: Floren Loizaga

Mclaren: Andries Van Overbreeke

Tovább

A sikeres sportoló 10+1 ismérve

Természetesen mindenki aki valamilyen sportot űz egyértelműen sikeres szeretne lenni. Leakarja győzni a többieket, hogy ő álljon fel a dobogó legmagasabb fokára. Ez egy veleszületett ösztön. Aki valamennyire tehetséges, az dobogókról, győzelmekról, világbajnoki címekről, vagy olimpiai elsőségről álmodozik. Ahhoz hogy ezek valóra váljanak rengeteg energiát, és munkát kell belefektetni. De persze a tehetség nem elég, azon kívül rengeteg tulajdonság szükséges a sikerhez. Most kiemelnék párat ezek közül nem fontossági sorrendben (de ezen kívül rendkívül sokat mondhatnék még).

f1

1. Akarat. E nélkül az egész nem ér fabatkát sem. Ha nincs meg a kellő elhatározás akkor sikerre sem lehet számítani. Nem elég a sikerről álmodozni, tenni is kell érte. Azok a sportolók, akik a csúcson vannak, vagy voltak,mindent megtettek annak érdekében, hogy az élre kerüljenek, amihez az akaraterejük juttatta őket.

2. Alázat. Ez is rendkívül fontos. Az adott sportággal, és ellenfelekkel szemben kell alázatosnak lenni, tenni a dolgunkat mindenféle rossz dolog, nehezítő körülmény ellenére. El kell ismerni a másik tehetségét, és nem túlértékelni a sajátot. Nem azért kell dolgozni,hogy valaki híres legyen, hanem azért is mert szereti amit tesz, és emiatt akar előrébb jutni.

3. Alkalmazkodó képesség. Sokszor fordulhat elő, hogy megváltoznak a körülmények, amelyekhez igazodni kell. Erre példa lehet akár egy Formula 1-es verseny, ha szárazról hirtelen esősre fordul az időjárás. A pilótának tudnia kell, hogy mit változtasson ahhoz, hogy gyors is maradjon, ne is kockáztasson túl sokat. Természetesen ez csak egy a rengeteg példa közül. Bármilyen eredetű is a sportág, bármikor megváltozhatnak a körülmények benne. Erre ügyelni kell. Aki képes hamar alkalmazkodni, az lehet igazán sikeres. Nem csak a pályán, szorítóban,arénában, küzdőtéren vagy focipályán lehet hirtelen változás, hanem mondjuk anyagi téren is egy sportoló életében ripsz ropsz. Ha sikeres akar lenni, nem szabad feladni ilyen helyzetekben sem.

4. Eladhatóság. A mai világban ez sokkal fontosabb mint évtizedekkel ezelőtt volt. Hiába vannak hihetetlen tehetségek, ha nem tudják felkelteni a szponzorok érdeklődését, és így nem kapnak támogatást, ami nélkül lehetetlen komoly eredményt elérni. Ha már vannak támogatók, gondolni kell rájuk is, és úgy versenyezni, hogy megmaradjon a sikeres együttműködés. Nem árt néha megemlíteni a sportoló részéről, hogy mennyit köszönhet a támogatóinak, különben hamar továbbállnak.

5. Tudni kell élni a tehetséggel. Ez alatt azt értem, hogy mindent meg kell tenni a siker érdekében, ha már megáldott az isten tehetséggel. Nem szabad azt hagyni elveszni. Picit egybevág az eladhatósággal, de nem egyezik meg vele teljesen. Minden kis apró lehetőségre figyelni kell, hátha azon múlik majd a sikeres jövő. Ha már bekerült a sportoló oda ahová szeretett volna, mindent ki kell adni magából, hogy stabil részese legyen a sportágnak.

f1

6. Tanulás. E nélkül a tulajdonság nélkül nem sokat ér a tehetség. Folyamatosan fejleszteni kell azt, magasabb szintre emelni, hogy a sportoló ne csak jó legyen, hanem a legjobb a legjobbak között. Ezt tanulással lehet leginkább elérni. Hogy maradjak a számomra kedves Formula 1-nél, meglehet figyelni, hogy adott pilóták mennyire belemennek az autók technikai részleteibe. Mindent tudni akarnak róla, hogy később ne érje őket meglepetés, és egyből nagyon gyorsak legyenek, sőt a leggyorsabbak.

7. Határaink ismerete. Nagyon fontos, hogy a sportoló megtudja, mennyit is bír el, hol vannak a határai, mit szabad még beletennie, és mit nem. Tudnia kell a fizikai, és lelki határait. Amennyiben ezzel nincs tisztában az illető, túlerőltetheti magát, ami sérülésekkel járhat. Ugyanakkor néha talán picit át is kell lépni a határainkat, de nem szabad sokat dacolni vele.

8. Szerénység. Az ilyen személyiség tiszteli az ellenfelét. Sosem szabad alábecsülni a másikat a normál életben és természetesen a sport világában méginkább,még akkor sem, ha mindenki azt mondja, hogy te vagy a jobb, és ezt el is hiszed magadról. Nem könnyű ilyenné válni annak aki eleve nem ilyen. Még akkor sem szabad elszállnia a sportolónak magától, ha sikeres, mert ez visszafoghatja a további jó szereplés elérésétől.

9. Koncentráció. Minden sportoló számára elengedhetetlen képesség. Ha nincs meg, esély sincs a győzelemre. Jó példa erre Novac Djokovic, aki jelenleg vezeti a tenisz világranglistát. Ő nem csak tehetséges, de az is kiemeli a többiek közül, hogy alig van (már ha van egyáltalán) olyan alkalom, hogy ne tudna megfelelően koncentrálni. Szokták is mondani, hogy fejben dől el minden, és ez így is van.

10. Félelem hiány. Minden sportág veszélyes valamennyire. Némelyik jobban, mások kevésbé. Vannak olyanok, ahol a sportolók versenyről versenyre az életüket teszik kockára a siker érdekében. Ehhez az kell, hogy ne féljen az ember, különben nem tud megfelelően odafigyelni, és az könnyen balesethez vezethet. Talán jó példa Niki Lauda, aki a szörnyű balesete után pár versennyel már vissza is tért, hogy ismét harcba szálljon a győzelemért. Hihetelen akaratereje van, és nem fél! Ha az ember fél, hogy nem úgy fog teljesíteni, vagy túlságosan óvni akarja az egészségét, akkor az ne menjen sportolónak. Jobban jár.

+1. Taktikai érzék. Látni kell a pályán, nem csak ott lenni. Ez pedig elsősorban úgy lehetséges, ha az adott versenyző a meccse/futama előtt kielemzi ellenfét, annak lehetséges játékát (például a teniszben). Előre fel kell építeni egy taktikát, amivel meglephető a másik, és közben minden lehetséges forgatókönyvet tekintve letudja védeni magát a jobb taktikus.

Természetesen hiába vannak meg ezek a tulajdonságok, ha nincs meg az anyagi háttér(eladhatóság!). A tehetség önmagában nem elég. Attól még nem lesz sikeres az ember. Az eléréséhez rögös az út, de ha a rendelkezik ezekkel a tulajdonságokkal, máris közelebb került a céljához.

A képeken a világ leggyorsabb embere Usain Bolt, és a legsikeresebb Formula 1-es pilóta Michael Schumacher láthatóak.

Tovább

Megérkezett az új Yamaha festése

A tavalyi MotoGP szezon rendkívül izgalmasra sikeredett. Az egész idény folyamán nagy csata dúlt Valentino Rossi (a Doktor) és Jorge Lorenzo között. A bajnoki cím sorsa az utolsó futamon dőlt el a spanyol motoros javára, ám ebben keményen közrejátszik Rossi Marquezzel való (szándékos, vagy nem ) ütközése. Azért Lorenzo is kiválóan teljesített, különben most nem ő lenne a regnáló világbajnok.

MotoGP

Ami az erőviszonyokat illeti, a tavalyi szezonban a Yamaha volt a legerősebb egyértelműen. Ezt mutatja Marquez gyengébb teljesítménye is (sokszor azért önhibájából esett ki). A Ducati is egyre jobbá vált a szezon folyamán és a Suzuki is képes volt pole pozíciót szerezni, bár a versenyeken nem volt esélyük komolyabb eredmények elérésére.

2016-ban a Yamaha számít egyértelmű esélyesnek, amennyiben a tavalyi gépet fejlesztették tovább, és tökéletesítették. A Hondának volt mit behoznia a télen japán márkatársával szemben. A kanyarokban kellett elsősorban javulni ahhoz, hogy idén ne legyenek másodikak, hanem a győzelemért harcolhassanak, mint a korábbi szezonokban. Ha Marquez felszívja magát, és Pedrosa is jól teljesít, akkor megnehezíthetik a Yamahások dolgát.

Ami az olasz Ducatit illeti, idén még jobbak lehetnek mint tavaly, és komoly kihívóvá léphetnek elő. Az mondatja ezt velem elsősorban, hogy az előző idényben rendkívül sokat fejlődtek, javították a technikát, így Iannone-ék képesek lehetnek meglepetést okozni. Ez már rájuk férne igazán. Marquez is azt nyilatkozta nemrég, hogy 2016-ban igazán figyelni kell a Ducatira, mert rendkívül erősek lehetnek.

A Suzukiról egyenlőre nem beszélek, mivel ugyan tavaly nem voltak rosszak, a győzelem, vagy a rendszeres dobogó még messzinek látszik számukra. Ott van még természetesen az Aprilia is, de ők mégcsak említést sem érdemelnek, ha a komoly esélyeseket veszem figyelembe.

MotoGP

És hogy visszakanyarodjak a Yamahára, most volt az új vas festésének bemutatója. Ez az a gép, amelyet nagy valószínűség szerint meg kell verni ahhoz, hogy valaki világbajnokká váljon. Nem lesz egyszerű, de ha közelebb férkőznek a riválisok, legalább egy igazán izgalmas és eseménydús szezonnak nézünk elébe. Legyen így!

Képek forrása a MotoGp hivatalos Facebook oldala.

Tovább

Száguldás havon, jégen!

A holtszezont éljük a Formula 1-ben. Mindenki tűkön ül, alig várja, hogy elkezdődjön az idei versengés. Vajon Hamilton,Vettel,Rosberg vagy valaki más lesz a végső győztes? A Ferrari legyőzi a Mercedest vagy marad a német dominancia? Ilyen kérdések fogalmazódhatnak meg a szurkolókban a télen.

Formula 1

Ameddig várunk, picit képzeljünk el, milyen volna, ha ezek a gépek télen is versenyezhetnének. Mára már nem csak a képzelet szüleménye egy Formula géppel a havon száguldozni. Az alábbiakban egy német versenyzőt láthatunk Nürburgringen csapatni.

Hát... Nem hiszek a szememnek, mikor ezt látom. Elképzelem milyen lenne ez a Formula 1-ben. Látványos az biztos. Ennek ellenére nem lehetne téli körülmények között futamot rendezni, mivel hihetetlenül veszélyes lenne a pilótákra nézve, ráadásul ez a fejlesztés időpontja és persze a pihenésé, és legkevésbé a versenyzésé. Ilyen körülmények között szinte biztosak volnának a balesetek. Ezeket pedig el kell kerülni. De azért szenzációs egy ilyen videó.

Épp aktuális a téma, mivel nemrég a kiváló tehetség Max Verstappen tartott téli bemutatót Ausztriában, de nem csak neki adatott meg ez a lehetőség. Buemi, és többek között Heidfeld is élhetett már át hasonló élményt. Ahhoz hogy ezek a bemutatók működjenek, ahogy a Formula 1-es gépek is ilyen hideg körülmények között, picit át kell építeni a technikát, és speciális abroncsokatat kell használni a slickek helyett.

Formula 1Az alábbi képen a legendás Eau Rouge kanyar látható Spa-ban. Normál körülmények között az egyik, ha nem a legnehezebb kanyar az egyik legszebb helyszínen. Télen nem lehetne bevenni, pláne nem padlógázzal, de csodás látványt nyújt, és a képzeletnek sem szab határt. Talán minden F1-es pilóta és szurkoló elképzelt már itt egy téli versenyt, és egy zseniális előzést ilyen körülmények között. Biztosan felejthetetlen élmény lenne. Ahogyan az is, ha a Hungaroringen történne mindez. Legalábbis nekünk magyarok számára.

Jelenleg is téma az FIA-nál hogyan lehetne érdekesebbé tenni a Formula 1-et. Ecclestone hajmeresztő ötletekkel állt már elő korábban is. Szerette volna ha a pályákat fellocsolják a versenyek előtt. Ez többek között veszélyes lenne, ráadásul nem láthatnánk valódi erőviszonyokat. Nem tudom eszébe jutott-e a havas száguldozás, de elgondolkodhatna egy téli futamon. Persze ez csak vicc, lehetetlen vállalkozás. De ki tudja??? :D

Fotó Verstappen: RedBull/Twitter

Tovább

Michelisz végre gyári Hondás!

Végre biztossá vált, hogy Michelisz Norbi gyári szerződést kapott a Hondától, így jövőre a japán márka színeiben képviseli hazánkat. Jöjjön pár gondolat erről a témáról.

WTCC

Már egy ideje érett a csapatváltás. Szinte mindenki biztosra vette, hogy a magyar pilóta elhagyja a Zengő csapatot és gyáriakhoz fog szerződni. Már tavaly felröppentek a hírek, hogy esetleg átkerülhet Norbi a Jas Motorsporthoz, de akkor még maradni akart egy szezont Zengőéknél, ám idén rájött, hogy elérkezett az ideje a váltásnak. Tudatában van, hogy álmait csak úgy tudja elérni, ha gyári támogatást kap. A szíve talán mást akart mint az agya, de most utóbbira kellett hallgatnia.

A Honda idén 3 autóval fog versenyezni először mióta visszatértek a WTCC-be. Be is jelentették mindhárom pilóta nevét. Norbi mellett Monteiro maradt, és a pletykák beigazolódtak, Rob Huff került még az istállóhoz. Ennek ismeretében a japánok jövőre újult erővel támadhatnak. Ráadásul ha igazak a hírek, melyet Tiago Monteiro mondott, akkor a Civic hatalmas előrelépést érhet el idén. Ezek bíztató jelek Norbi számára.

Ennek ellenére nem hiszem hogy egyből világverő technikává válna a Honda. Láttuk 2014-ben és 2015-ben, hogy mennyire is erős a Citroen, és habár idén már nem fognak annyit fejleszteni (valószínüleg), akkor sem hiszem, hogy könnyen le lehet majd őket győzni. Véleményem szerint idén ez még nem fog sikerülni. Talán jövőre, de akkor már az is elképzelhető, hogy új modell váltja Civicet,így minden kérdéses továbbra is.

Ami a csapattársakat illeti, Monteiro már 2015-ben is nagyon erős volt, még annak tudatában is ezt mondom, hogy végül ő lett a legrosszabb Hondás pilóta.Azért nyert 2 futamot (1-ről kizárták, különben 3 lehetett volna). Forma 1-et is megjárta, szóval kemény dió, de Norbi már kétszer legyőzte, miért ne tudná legyőzni jövőre is.

Rob Huffban érzem a legnagyobb kihívót csapaton belül. Egyrészről ő már volt világbajnok, és láthattuk, hogy gyenge technikával is képes győzni. Nagyszerű kvalitásokkal rendelkezik, és talán emiatt ő lehet a Honda elsőszámú versenyzője. Ennek ellenére, úgy vélem, hogy Norbi fel tudja majd venni vele a versenyt, és jó csatákat vívhatnak egymással. 

Én már nagyon várom a folytatást, és nem vagyok egyedül vele. A jövő évi szezon minden bizonnyal hihetetlenül izgalmas lesz. Reméljük nem csak az, de magyar részről sikeres is. Hajrá Norbi!

Végezetül következzen Norbi nyilatkozata a Hondás szerződésről:

„Nagyon köszönöm Zengő Zoltánnak és a teljes csapatnak az elmúlt évek közös munkáját, a tőlük kapott áldozatos és profi támogatást, mely versenyzői pályafutásomat ilyen magasságokba emelhette”  – mondta Norbi.

“Izgalommal tölt el, hogy a Honda gyári pilótájaként, a JAS Motorsport színeiben indulhatok a FIA Túraautó Világbajnokságon. A Zengő Motorsport égisze alatt már az elmúlt három szezonban is Hondával versenyeztem, aktívan együttműködve a gyári csapattal, így a közös munka során rendkívül szoros viszony alakult ki közöttünk. Az összefogásnak köszönhetően több futamot is nyertem és tavaly a Yokohama Trophy győzteseként zártam az évadot. Hálás vagyok a Hondának, hogy bizalmat szavazott nekem, és remélem, hogy méltón viszonozhatom ezt az idei szezonban.”

Nyilatkozat forrása: hosszabbitas.hu

Tovább

F1 2016 esélylatolgatás

Már nincs is olyan messze, de közel sincs a 2016-os Formula 1-es szezon kezdete. A vérbeli szurkolók tűkön ülnek, alig bírják kivárni, hogy felbőgjenek a motorok Ausztráliában. Ugyanakkor sokakat foglalkoztat a téma, hogy mit is várhatunk az előttünk álló szezontól erősorrendet tekintve. Nyilván felesleges még ezen agyalni, mivel még a szezonelőtti tesztek sem kezdődtek el, én mégis megkísérlem most boncolgatni a témát.

Formula 2

Ami szinte mindenki számára egyértelmű, hogy a Mercedes Formula 1-es alakulata nem fog sokat veszíteni 2015-höz képest a tempójából, és ezért biztosan a legnagyobb esélyeseknek számítanak idén is. Főleg annak tükrében, hogy komolyabb szabályváltozások nem voltak, és lehetséges, hogy 2017-ben sem lesznek akkorák, mint amit előre terveztek. Ami a pilótáikat illeti, szerintem Hamilton és Rosberg is erős lesz, bár az én véleményem szerint Hamilton talán kicsit motiválatlan lesz, mivel utólérte Sennát, a bálványát sikerek tekintetében, és ez kedvezhet Rosbergnek, akit fellelkesít, hogy az utolsó 3 futamot simán megnyerte 2015-ben.

Arra számítok, hogy a Ferrari erősebb lesz, mint az előző szezonban volt. Már akkor is megnehezítették a németek dolgát, idén pedig méginkább lesz rá esélyük. Elég ha azt vesszük alapul, hogy 2015-ben ők fejlődtek az év során a legtöbbet. Pilótáik kiváló képességűek. Vettel most van a csúcson. Egyértelműen az egyik legjobb pilóta a mezőnyben, míg Raikönnenből már kiveszett a tűz picit, de egy-két jó szereplés számára is kinéz. Amennyiben nem lesz nagy különbség a németek és az olaszok között, akkor szerintem Raikönnen be fog állni Vettel mögé, segítve azt, míg a Mercedesesek egymástól fogják ellopni a pontokat, így még érdekesebb lehet a bajnoki harc köztük.

Visszatér gyári szinten a Renault. Nem véletlen, hogy a Williams előtt említem őket. Mégiscsak gyári istálló lesz, magas költségvetéssel, kizárt, hogy ne jöjjenek a sikerek, persze nem valószínű, hogy egyből. Sőt kizárt. Pláne annak tükrében, milyen volt a motorjuk 2014-2015-ben. Pilótapárosuktól sem várok világmegváltást. Ilyen téren azért jobban is dönthettek volna. De végülis előrelépés lesz számukra, mivel rengeteg pénzük lesz a fejlesztésekre. Kérdés ez mire lesz elég?

A Williams kicsit csalódás volt tavaly. Nem voltak ott ahol 2014 év végén. Gyári támogatás nélkül a komolyabb sikerek nem igazán elérhetőek, annak ellenére, hogy Mercedes motorral mennek. Azért számítok pár dobogós eredményre tőlük, de nem fognak a végső elsőségért harcolni, ha mind a négy nagy gyártó komolyan odateszi magát. A Mercedes és a Ferrari egyértelműen előttük lesz, de hogy ők lesznek-e a 3. legjobb istálló, az már kérdéses.

A Red Bull szerintem mégtovább fog gyengülni. Nem is fogják közvetlenül a legjobb gyári Renault motorokat használni, hanem amit a Renault ad, azt fejlesztgethetik(amennyire jól értelmezem a sok megjelent hírt a témában), és Tag néven fognak vele versenyezni. Nem túl jó kilátások. Hiába van ott a világ talán legjobb tervezője Adrian Newey, aki hihetetlenül jó karosszériát tervez, ha a motor gyenge, akkor esélytelenek. Lehet bármilyen jó pilótapárosuk, nehéz lesz kihozni a maximumot ebből a helyzetből.

A Force India körül sincs minden tisztázva. Gondolok itt az Aston Martin témára. Jön-e a brit gyár, vagy nem. Vagy egyáltalán mit is lehet tudni erről az egészről. Végülis marad a Mercedes motor úgy néz ki, és a 2015-ös autó sem volt rossz, úgyhogy a továbbfejlesztett gép sem lehet annyira pocsék. A pilóták erősek. Én oda várom őket, ahol 2015-ben voltak.

A Toro Rosso szintén rendkívül erős párossal rendelkezik. Verstappenék 2016-ban már nem tapasztalatlanok, és rendkívül tehetségesek. A csapat 2015-ös Ferrari motorokkal indul, ami bár hátrány a nagyokkal szemben, a Renaulttól még lehet erősebb továbbra is, és emiatt akár előrébb is léphetnek az erősorrendet tekintve. Az autóval sem lehet nagy probléma ha a 2015-ös jól fejlesztik tovább.

A Saubert a mezőny végére várom, még ha nem is a legvégére. Nem fogják megváltani a világot. Kis csapat kis költségvetéssel. Persze ennek ellenére építhetnek egy rendkívül erős autót, de a tavaly történtek alapján hamar visszaeshet a teljesítményük.

Nézzük a Mclaren-Hondát. A japán gyár a tavaly elég gyatrán teljesített a britekkel karöltve. Egyértelműen mindent beleadnak idén, hogy fejlődjön az autó. Egy gyártól nem elfogadható, hogy a mezőny végén tanyázzanak. Ha igazak a hírek, miszerint már most legalább 2 mp-el gyorsabb az új autó a szimulátor adatai alapján, akkor talán előreléphetnek 2016-ban. Bár a többiek is fejlesztenek, és nagy volt a hátrányuk, szóval az a 2 másodperc nem feltétlenül fog sok helyet jelenteni a rajtrácson. Ha a motort rendbeteszik, és elérik, hogy versenyképesebb legyen, akkor feljöhetnek az 5. hely környékére a pontversenyben véleményem szerint. A pilótáik megvannak hozzá. A sikerekért továbbra is meg küzdeniük majd.

A Marussia közelebb kerülhet a mezőnyhöz a Mercedes motorokkal, és a Williams segítségével, de nemigen fognak sikeresek lenni. Maximum a Haas istállót verhetik meg.

Végre elérkeztünk az új alakulathoz a Haas F1 teamhez. Első évük nem lesz a legkönnyebb, elég lesz megszokni a száguldó cirkuszt. Látjuk a Marussia pédáját, szóval ne várjunk tőlük sokat, mégha ők már szeretnének pontot szerezni. Ferrari motoruk lesz, plusz szoros lesz a kapcsolatuk a Maranellóiakkal, szóval nem lesz rossz a helyzetük, főleg ha a pilótákat nézzük. Grosjean képességeivel mindenki tisztában van, és Gutierrez sem egy lassú pilóta. Mivel tapasztaltak, könnyebben fejleszthetik majd az autót. Ennek ellenére úgyhiszem, ők lesznek a mezőny legutolsó gárdája. Nagy szó lesz, ha felveszik a harcot a Marussiával.

Összegzésül nem számítok jelentős változásra erősorrendet tekintve 2015-höz képest. Szerintem jóval komolyabb lesz a csata a Mercedes párosa és Vettel Ferrarija között a végső elsőségért. A többiek erősorrendje pedig majd kiderül Ausztráliában.

Fotó: thisisf1.com

Tovább

Amit tudni akarsz a síugrásról

Most ért véget a négysáncverseny, a síugrók legnagyobb versenye. A szlovén Peter Prevc nyerte meg, megtörve az osztrákok sorozatát. Szinte hibátlanul versenyzett, mivel egy állomást leszámítva megnyerte mindet. Teljesen megérdemelt a győzelme. Nézzük most általánosságban mit lehet tudni a síugrásról a teljesség igénye nélkül.

prevc

Ennél a sportágnál a síugrók lesiklanak a sáncról, a síugró asztalról pedig elrugaszkodnak, hogy minél távolabbra ugorjannak. Természetesen jóval hosszabb síléceket használnak az átlagostól, illetve különleges ruhákban ugranak,amire az aerodinamikai hatékonyság miatt van szükség,ám ezekre szigorú szabályok vonatkoznak. Elég gyakori, hogy egy-egy versenyzőt kizárnak hibás ruha miatt. Az első versenyt 1862-ben rendezték Trylszilben.(A síugrás történelmével komolyabban most nem foglalkozom.)

Sokan nem is tudják, de ez a egyik legveszélyesebb sportág. Közel 90-100 kilóméter/órás sebességre gyorsulnak a versenyzők, mire elérik a sánc végét, ahonnan a mélybe vetik magukat. Ugrás során a szélviszonyok döntő tényezőek. Amennyiben egyenlő mértékű a hátszél, vagy a szembeszél, akkor hasonló körülmények között tudnak ugrani a versenyzők, és ilyenkor igazán megérdemelt a győzelem, és a jó teljesítmény. Amennyiben a hátszél, vagy az oldalszél erősebb, az komolyan kizökkentheti a versenyzőt, és az ugrás rövidebb lesz, vagy rosszabb esetben, akár le is eshet a magasból az ugró. Persze azt kívánom, hogy ne legyen így. Valljuk be, azért elég veszélyes ilyen magasságból, ilyen tempóval földetérni, még akkor is, ha jól sikerül  a landolás.

A versenyzők az ugrásaikért pontokat kapnak, amelyek eldöntik a versenyek kimenetelét. Természetesen minél magasabb pontszámot kell elérni, a verseny megnyeréséért. Két sorozatban ugorhatnak(már aki bejut a legjobb 30-ba), így ha nem sikerült jól az első, akkor még lehet javítani. A kissebb ugrások kisebb pontokat eredményeznek, a távolabbiak nagyobbat az elméletben, de gyakorlatban nem mindig van így. Többek között a szél erősségétől is függ. Erős hátszélben egy kissebb ugrás akár többet is érhet, mint nagy szembeszélnél távoli ugrás. Ha szembeszél van, akkor minusz pontokat kapnak az ugrók a távolsághoz számítva, ha pedig hátszél, akkor plusz pontokat(ezt egy bonyolult matematikai képlettel számolják). A stílus sem mindegy, amire szintén pontokat lehet kapni. 5 zsűritag pontoz ezt is figyelembe véve, amiből a legnagyobb és legkissebb értékek kiesnek.Erre maximum 20 pontot lehet kapni. Fontos a megfelelő egyensúly a levegőben, landolás (telemarkt pozícióban kell leérkezni, ami azt jelenti, hogy az egyik láb előrébb van a másiknál földetérés során, és az egyik térdet be kell hajlítani), illetve a testtartás a levegőben. De a beülő kompenzáció sem mindegy.  Szintén befolyásolhatja a pontszámot. Változtatásért kaphatnak plusz pontokat akár. A zsűri, vagy az edzők dönthetik el, hogy lejjebb viszik-e, vagy magasabbra. Ha lejjebb viszik, akkor plusz pontok jönnek automatikusan, viszont így nehezebb távolabbra ugrani, ezért ez nem mindig jó döntés.

prevc

A sánc alján található egy úgynevezett K pont. Ez a kalkulációs pont. Ha erre a vonalra érkeznek, akkor 60 pontot kapnak, ha pedig tovább akkor méterenként 2-t normálsáncon, nagysáncon 1,8-at, sírepülő sáncon pedig 1,2-t pluszban, ha aláugranak, akkor ugyanennyit minuszban (ez a 3 sánctipus létezik, melyek közül a normálon kb 110 méterig juthatnak, a nagyon 140-től tovább, a sírepülő sáncon peg akár 250 fölé is). Sírepülésben a rekord 251,5 méter, melyet Fannemel ért el.

Ez előbb említett dolgok összege adja a végső pontszámot, ami a győzelem sorsáról dönt.Mivel az első ugrások után csak 30 ugró ugorhat másodjára, így ők kaphatnak pontokat.Pontozás: 1. hely 100 pont, 2. hely 80 pont, 3. hely 60 pont, 4. hely 50 pont, 5. hely 45 pont, 6. hely 40 pont, 7. hely 36 pont, 8. hely 32 pont, 9. hely 29 pont, 10. hely 26 pont, 11. hely 24 pont, 12. hely 22 pont, 13. hely 20 pont, 14. hely 18 pont 15. hely 16 pont, a továbbiakban 1–1 ponttal kevesebbet adnak.

Akinek a világkupa sorozat végén a legtöbb pontja van, azé a végső elsőség. Erre idén Prevcnek, Freundnak, és talán Gangnesnek van esélye. Létezik női és férfi pontverseny is. Egyéni pontverseny és országok szerinti is van. A síugrás olimpiai sportág, rendeznek belőle négysáncversenyt(mely a legrangosabb, 4 sáncon rendezik meg egymást követően németországban és ausztriában) és mellette világkupasorozatot is.

Versenyeket rendeznek Szlovéniában, németországban, ausztriában, finnországban, oroszországban, svájcban, lengyelországban,japánban és norvégiában is.

Tavaly az összetettet Severin Freund, míg a négysáncot Stefan Kraft nyerte meg. Az idén Prevc-é a négysánc elsőség.

Fotó Prevc: europress/Getty

Freund: assets.sport1.de

Tovább

Bajban a Túraautó VB?

2017-től végleg kiszáll a Citroen a WTCC-ből. Mi lesz így a sorozattal?

WTCC

Gondolom nem én vagyok egyedül hazánkban, aki szereti a túraautó világbajnokságot. Elsősorban Michelisz Norbi miatt vonzó ez a széria. Hazánk pilótája gyári szerződés küszöbén áll (nem biztos még). Ez növeli a magyar közönség érdeklődését a WTCC iránt, viszont az út, amerre tart a sorozat egyáltalán nem.

Tudniillik 2017-től kiszáll végleg a WTCC-ből a Citroen, és már jövőre is csak 2 gyári pilóta fog vezetni a franciáknál, miután menesztették Loeb-öt. Ezt nem igazán értem, mivel javuló formát mutatott a kilencszeres rally legenda.Egyértelműen rosszat tesz a sorozatnak, ha távozik a legjobb gárda véleményem szerint. Bár nélkülük szorosabbá válhatna a bajnokság, mégis a nagy gyártók mindig kellettek az autósportban, hogy növeljék a szinvonalat.Ráadásul nemrég arról cikkeztek, hogy Lopez is távozhat. Miután ő volt 2014-ben és 2015-ben is a világbajnok, komoly érvágás lenne a távozása.

Gabriene Tarquinit is menesztette a Honda, így egy újabb nagy név távozik. Szerintem nem engedhetné meg magának a WTCC egy ilyen kaliberű pilóta menesztését, bár az is igaz, hogy a privát csapatok nem tudnák állni az olasz fizetését, aki akár a TCR-ben is kiköthet.

Jövőre érkezik  a Volvo, aztán meg talán egy másik gyártó. Ez egyértelműen kell a túraautó VB-nek. De persze azt se felejtsük el, hogy nem túl jó az sem, ha megjelenik egy új technika, és máris veri a teljes mezőnyt. Előre azért ne adjuk oda nekik a végső elsőséget.

Nem ártana újabb nagy neveket is hozni a sorozatba, ami kicsit ellensúlyozná a mezőny összetételét, persze nem állítom azt, hogy a jelenlegi pilóták nem elég jók, és gyorsak.

Szerintem más pályákon is mehetne a mezőny. Vannak olyan nagy múlttal rendelkező helyszínek, ami vonzó lehet a nagyközönség számára (például Spa, vagy Monza). Nyilván kellenek ázsiai és amerikai futamok is, de szerintem nem kellene lecserélni az olyan pályákat, mint Makaó. 

Azért még annyira nincs nagy bajban a WTCC, de könnyen előfordulhat, hogy közelíteni fog hozzá. Sok gyártó távozását átélte már a sorozat  (Seat,BMW,Chevrolet), de soha nem omlott össze tőle. Nem ártana picit erősíteni a szérián és szinvonalasabbá tenni azt, de ez már a vezetők feladata.

Fotó:autoszektor.hu

Tovább

Mi lesz veled Formula 1?

A Formula 1 sokak szerint rossz irányba tart. Ezzel egyet is értek meg nem is. 2017-től szabálymódosítások jönnek, amik megosztják a közvéleményt. Most leírom, hogy mit kellene tenni véleményem szerint, hogy még izgalmasabb, érdekesebb, nézőbarátabb legyen szeretett sportágunk.
f1Természetesen szokásomhoz híván egy szubjektív vélemény lesz. Másoké lehet drasztikusan eltér majd az enyémtől. Nem vagyok mérnök, de azért elgondolkodtam egy kicsit a témáról.

Szerintem be kellene szüntetni a DRS-t. Persze ez megkönnyíti az előzést, de azért elég rossz látni, hogy az autók messziről megtudják előzni a másikat, ha az üldözöttnek jóval gyengébb a motorja. Ez elveszi az egész izgalmát. Mindenki arról beszél, hogy méginkább növelni kéne az előzések számát, de én nem így érném ezt el. Növelném a kanyarsebességet valamilyen úton módon, amivel talán el lehetne érni, hogy közvetlenül ott tudjon maradni az egyik gép a másik mögött a kanyarokban is, így sokkal többet érne egy jó kigyorsítás, mint eddig. Persze a turbulens levegő hatását is csökkenteni kellene valahogy ehhez, de ez a nehezebb feladat.

Megváltoztatnám az autók külsejét. Mára túlságosan az aerodinamika határozza meg, hogy is nézzen ki a versenyautó. Ezzel nincs is komolyabb baj, viszont az alapokat át kellene gondolni. Például én növelném az autók szélességét, hogy hasonlóan szélesek legyenek mint a 90-es években. Ehhez növelném a hátsókerekek szélességét is, ami a 2017-es szabálymódosításokban is szerepel. Sokkal több nézőt vonzana a száguldó cirkusz, ha szebbek lennének, a versenygépek, mert ha magunkba nézünk, a korábbiak hiába voltak fejletlenebbek, valahogy szebbek voltak szerintem. A szépség nem utolsó szempont nézőcsalogatásban. Persze lehet a többség nem ért ezzel egyet.

Erősebb motorok kellenének. Azt hangoztatják, hogy mára 900 lóerő körül vannak a versenygépek, de korábban az 1200-at is elérhették, ami jobban hangzik. Mivel a Forma 1 az autósportok csúcsa, így nem a visszafejlődést kellene erőltetni már ami a köridőket illeti, hanem legalább megtartani a korábbi értékeket. Növelni sem lehetne nagyon a motorerőt, mert természetesen a biztonság a legfontosabb, és figyelembe kell azt venni. Ennek ellenére hiába hangoztatják, hogy az F1 csúcstechnika, sőt szinte már már űrtechnika, ha egyre gyengülnek az autók. Az erősebb motorok gyorsabb gépeket eredményeznének, és valjuk be 3-4 másodperc nem lenne megoldhatatlan feladat. Ráadásul a motorok hangja is sokkal jobb lenne, ami igencsak nézőcsalogató a mai szinte hangtalan gépekkel ellentétben.

Talán az előző megfogalmazásaimmal ellentétes, de én hanyagolnám ezt a hibrid technikát, habár az a modern F1, de túl sok hibatényezőt eredményez. Ha egy apró porszem kerül a gépezetbe, máris jönnek a meghibásodások és akkor még annyira sem a pilótákon múlik a végeredmény, mint korábban. Talán más irányba kellene haladni a fejlesztésekkel.

Szerintem maximum a csapatra kellene, hogy tartozzanak a technikai részletek, értékek, beállítások. Jó volna ha a pilótáknak nem kellene mindenféle kallantyút húzgálni, rakosgatni és emiatt nem figyelnek a vezetésre (lásd Maldonado). Csak tennék a dolgukat, vezetnének és kész. Még a rádiózást is betiltanám, vagy nagyon megszürném mit lehet és mit nem. Ha bármi hiba lépp fel, azt bemondhatná a mérnök, és hogy mikor menjen a boxba a pilóta, de ennyi.

Lehetnének picit olcsóbbak a jegyek, vagy több akció. Sok kicsi sokra megy. Nyilván több bevételt termelne több néző, szurkoló, akiket olcsóbb jegyekkel lehetne elérni.

Fontos a környezettudatosság is természetesen, de azért meg lehetne találni az arany középutat, a Forma 1 gyorsasága, izgalma és a környezetre gyakorolt hatása között.(Mérgező anyagok kibocsátása, benzin mennyiség stb.)

Csak a legfelsőbb kategóriákból (például a GP2) engedném, hogy pilóták kerüljenek a sorozatba, mert ők nem csak gyorsak, de érettebbek is fiatal kollégáiktól, akiknek tanulni kéne még, mielőtt a mélyvízbe kerülnek. Ugyan vannak kivételek(Versappen), de a sportágra nézve is rossz hatást kellt, hogy a legnagyobb sorozatban szinte még "gyerekek" versenyeznek.

Agresszívebb autók sem ártanának, már ami a külsőt illeti, és ekkor megint a szépségre lyukadok ki.

Végülis ha összegezni szeretném, akkor picit visszamennék a 90-es évekbe, ugyanakkor a jövővel vegyíteném, ami nem könnyű feladat. Szeretnék látni gyorsabb, de biztonságos, és környezet barátabb F1-et. Illetve szeretném, ha tényleg érett, gyors pilóták maradnának a kategóriákban a túlságosan fiatalokkal szemben. Persze ez csak az én véleményem. Tisztában vagyok vele, hogy nehezen lehetne megvalósítani ezeket már csak a költségek miatt, és egyéb okokokból, de azért nem ártana elgondolkodnia a vezetőknek azon, mivel lehetne javítani az F1 népszerűségén.

Fotó: motorauthority.com

Tovább

Landek blogja

blogavatar

A versenyzésről szubjektíven

Facebook

A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.

Látogatottság

Flag Counter

Követők

Landek

Linkek

http://p.coldline.hu/2016/02/07/2124949-20160207-xSfINM.jpg