Mercedes és a 2016-os Formula 1-es szezon

A következő cikkben nem teszek mást, csak a saját gondolataimat vetem elétek a Mercedessel kapcsolatban.

F1 Mercedes Formula 1

Ugye aki figyelemmel követte az első tesztet Barcelonában, az láthatta, hogy a Mercedes gárdája volt az a csapat, akik a legtöbbet köröztek a pályán. Sokkal többet voltak kint, mint a más csapatok mindenféle meghibásodás nélkül. A pilóták naponta több mint egy versenytávot teljesítettek. Ennek tükrében a többiek elkezdhetnek aggódni. A megbizhatósággal úgy tűnik idén sem lesz gondja a németeknek.

Bár a köridőkben nem jeleskedtek Hamiltonék, az egyértelmű, hogy nem szerették volna rögtön felfedni az összes lapjukat a szezon előtt. Ezt az is mutatja, hogy lágy keverékű abroncsokat nem is használtak.Persze a többiek sem vetettek be mindent, de az első teszt erről szokott szólni. Ők talán már tudják, hol állnak erősorrendet tekintve, de mi még nem. Ugye a Ferrari, és Vettel volt a leggyorsabb, de ebből még ne vonjunk le merész következtetéseket. 

Ami az autót illeti, szemmel láthatóan fejlődött tavaly óta. Külsőleg is, és nem tudhatjuk, hogy mi lapul a kasztni alatt. Látható, hogy az autó fölső részén sokkal több levegő áramolhat be,mivel nagyobb a légbeömlő ami a hűtéssel van kapcsolatban. 3 felé osztották ezt a részt, és belül módosítgatták az egyes alkatrészek elhelyezkedését a jobb hűtés szempontjából.

Itt van még az első szárny is. Az elsőnek használt külsőleg nem sokat változott tavalyhoz képest, ám a 3. napon már egy újat is felszerelt a csapat, ami szerintük forradalmi. Elsősorban amiatt, hogy alig van illesztési pont, amivel az orr kapcsolódik a szárnyhoz, de az is, hogy a szárny alatt van egy kis rés, ahol be tud áramlani a levegő, amit a pilóta előtt (a rajtszámánál) vezetnek ki, ami a mechanikus tapadást segíti elő. Ezt más csapatok alkalmazták eddig, és a Mercedes most csatlakozott hozzájuk.

F1 Mercedes Formula 1

Rögtön ezútán meg is kérdőjelezték ennek szabályosságát a túl kicsi illesztési pontok miatt elsősorban. De ez legyen az FIA dolga, ráadásul az is lehet, hogy csak a teszteken használja a csapat ezt a megoldást, a versenyeken pedig már nem.

Különlegesség az autó oldalára szerelt kis lapocskák, ami eltér a szokványostól, mivel a többiek egybefüggő részt alkalmaznak.  A csapatok között egyből megindult a találgatás, hogy miért választotta ezt a megoldást a Mercedes. Az is érdekes téma, hogy ez mennyire balesetveszélyes, és mennyire nem az, mivel ha mondjuk valaki elé esik( Ne történjen meg!) véletlenül, megvághatja ez az alkatrész. Az is lehet, hogy kénytelenek lesznek levenni ezt is az autójukról, de ez csak Ausztráliában fog kiderülni.

F1 Mercedes Formula 1

Hogy beszéljek egy kicsit az erőviszonyokról is, számomra úgy tűnik, hogy idén is a német gárda lehet az egyértelmű esélyes, bár a Ferrari talán közeledett valamelyest. Mivel csak egy teszt zajlott le, nem érdemes találgatni, de azért annyi elmondható, hogy az autó rendkívül erősre sikerült, mivel javult a motor, és hihetetlen megbízhatóság jellemzi a gépet. Persze a fejlesztésekkel is foglalkozni kell, nem szabad hátradőlni, ha ismételten világbajnokok akarnak lenni. Ausztráliában reálisabb képet kaphatunk arra a kérdésre, hogy mégis hol helyezkedig el a Mercedes a Ferrarihoz képest. Remélhetőleg előtte! (Mercedes szurkoló vagyok.)

Képek: motorsport.com

Tovább

Az ember,aki kiszállt az árnyékból

Ő pedig Peter Prevc, aki jelenleg vezeti a síugró összetett világkupát. Idén végre eljött az ő ideje, amikor megmutathatja valódi tehetségét. Eddig is szorosan az élmezőny tagja volt, de most végre olyan formába lendült, hogy szinte "lehetetlen" megverni őt.

Síugrás

Korábban is képes volt szenzációs eredmények elérésére, de mindig elmaradt az igazi siker, mert mindig volt valaki aki legyőzte az összetettben. Tavalyelőtt Kamil Stoch, míg tavaly Severin Freund volt ez a valaki annak ellenére, hogy a szezon végére egyenlő pontszámmal rendelkeztek, de a több győzelem miatt a német lett a bajnok. 2016-ban viszont már Prevc áll jobban. Megnyerte a síugrók legrangosabb versenyét a négysáncversenyt, és sírepülő világbajnok lett, emellett pedig több mint 400 pontnyi előnnyel vezet Freund előtt. A számok és az idei győzelmei őt igazolják, hogy képes volt "kiszállni" mások árnyékából.

Most következzen pár általános információ a szlovén síugró pályafutásáról.

Prevc kilenc éves korától űzi ezt a sportágat. 10 éves volt, amikor az édesapja beiratta a SK Triglav Kranj síugró klubba.Az 1992-es születésű ugró 2009 decemberében mutatkozott be Lillehammerben a profik között, és rögtön a 22. helyen zárt. Első szezonjában az összetett 35. helyét sikerült elcsípnie. A 2010-es téli olimpián normálsáncon 7. lett, míg a csapattal 8., majd nagysáncon a 16 pozíció lett az övé. Első sírepülő vb-jén 2011-ben Planicán dobogót szerzett, amit a csapattal megismételt. Az összetettben ezúttal 24. lett. 2012 volt a fordulópont a pályafutásában, amikor a szlovén csapat tagjaként első lett Oberstdorfban. 2013-ban már komoly eredményekkel büszkélkedhet, miután 3 versenyt is megnyert csapatban. Zakopane, Willingen és Planica lettek a győzelmei helyszínei. Egyéniben is szerzett dobogókat. Első egyéni versenyét 2014-ben nyerte Kulmban. Emellé még 2-t szerzett, és sírepülésben 3. lett. A szezon végén szintén  2. lett 11 pódiummal a zsebében. A téli olimpián 2 lett normálsáncon, és 3. a nagysáncon. Ekkor Vikersundban már 230 métert ugrott.

Síugrás

Tavaly ahogy említettem majdnem győzött összetettben. Vikersundban 250 méterig jutott, ami egy napig világcsúcs volt. Ebben az évben a szlovénokkal 2 győzelmet és 1 harmadik helyet szerzett. A világbajnokságon 4 lett nagysáncon, 13. normálsáncon, míg csapatban 6. lett.A négysáncversenyt pedig bronzéremmel zárta.

Idén már 9 győzelemnél tart, és még sok ugrás van hátra. A szlovén rekordot már elérte, már ami az egy szezonban szerzett legtöbb győzelmet illeti, és hamarosan meg is döntheti azt.

Karrierje során 41 pódiumot szerzett, és 15-ször lett egyéni versenyen első, míg a szlovén csapat tagjaként 15 pódium mellett, 9 győzelmet zsebelt be.

És, hogy mit tartogathat számára a jövő? Idén szerintem végérvényesen összetett bajnok lesz, és ha továbbra is ilyen formában lesz, akkor a jövőben is ő lehet az elsőszámú mérce a riválisok számára. Két év múlva olimpia, ahol szintén esélye lehet, mert vele mindig számolni kell, de azért ennyire ne szaladjunk előre. Még egy hatalmas karriert futhat be, de hogy ez megvalósul-e,az már a jövő titka.

Tovább

Szubjektív vélemény a gyári Renault 2016-os esélyeiről

Idén február 3.-án végre bemutatták az első F1-es fecskét a Renault képében. A csapat Párizsban rántotta le a leplet a 2016-os gépről. Az interneten is közvetítették az eseményt, amit a gárda oldalainak szerverei nem igazán birtak. De nem is a körítés a lényeg, hanem az új gép, aminek a festése elég feketére sikerült kevés sárga résszel, bár a szezonnyitóig valószínüleg változni fog még.

renault f1 Formula 1A csapat pilótapárosa is változott, miután már korábban ismert volt a tény, hogy Romain Grosjean aláírt az újonc Haas csapathoz, és nemrég Pastor Maldonadot is menesztették. Helyükre szerződtették a Mclaren korábbi versenyzőjét Kevin Magnussent és Jolyon Palmert, a GP2-es bajnokot, míg a tartalék pilóta Esteban Ocon lesz. A csapatot Frédéric Vasseur fogja irányítani versenyigazgatóként, illetve Bob Bell is visszatér a gárdához, és technikai igazgatóként fog tevékenykedni.

És hogy tényleg beszéljek az esélyekről, amennyiben a tavalyi esztendőt vesszük figyelembe, nem számíthatunk tőlük győztes autóra. Hogy miért állítom ezt? Mivel a mezőnyben a Renault motorja jelentősen elmaradt teljesítményben a Mercedes és a Ferrari mögött, illetve a Lotus autója (ezt fejlesztették tovább, mivel a Lotust vásárolta fel a Renault) sem volt igazán ütőképes. Vannak tehetséges, és sikeres szakemberek a team-nél, ám szerintem a legjobbak a legerősebb csapatokat erősítik, persze ettől még készíthetnek gyors autót a franciák is. Ők bíznak ebben, és 3 éven belül dobogókat várnak maguktól.

renault f1 Formula 1Magnussenre építhetnek, egyrészt mivel nem egy újonc, és így tapasztalattal - amit a Mclarennél szerzett Button csapattársaként - könnyebben fejlesztheti a gépet. Emellett igazán gyorsnak tartom. Ami Palmert illeti, elég ha figyelembe vesszük, hogy megnyerte a Formula 1 előszobájának tartott GP2-es bajnokságot, ami megmutatja, hogy ő is roppant tehetséges pilóta. Ezzel a párossal nem lesz gond, már csak egy gyors vasat kell alájuk rakni és jól szerepelhetnek. Ugyan nem lehet belelátni a jövőbe (vagyis én nem tudok :D ), de úgy vélem a középmezőny végefelé foglalnak majd helyet a rajtrácson. Persze a pontszerzés nem lesz lehetetlen vállalkozás, mégiscsak egy gyári csapatról beszélünk, de nem is lesz az mindennapos. Közvetlen ellenfeleik talán a Sauber,Mclaren lehetnek.

A jövő év még olyan köztes állapotnak felelhet meg, míg 2017-re többek között a változó szabályok miatt is, és mert összeszokik a csapat, jobbak lehetnek. Lesznek erős szponzoraik, köztük például az Infiniti. Az anyagiak elkerülhetetlenek ebben a sportágban, ha sikeresek akarnak lenni. Nem fognak pénzügyileg döcögni mint a Lotus tette, így hamarabb ledolgozhatják a hátrányukat a kevesebb összegből gazdálkodó csapatokkal szemben. Hogy ez mikor valósul meg? Nem tudni, ám egy biztosnak tűnik, előbb-utóbb ott lehetnek a legnagyobbakkal versenyben. De ez még nem jövőre lesz!

Fotók a Renault hivatalos Faceebok oldaláról.

Tovább

A legfurcsább F1-es gépek

A Formula 1 nem csak a sebességről szól, hanem a gyönyörű autókról is. Az 1950 óta tartó története során rengeteg csapat, és versenygép megfordult már a sorozatban. Folyamatosan fejlődtek a gépek, és egyre inkább változtak a kocsik külseje a szabályok változása, és a tehetséges mérnökök miatt. A mai Formula 1-es autók külsejéhez hozzá vagyunk szokva, így egészen furcsának tűnhet, hogy is nézhettek ki a múltban. Akkoriban nem voltak szokatlanok a szemnek, mivel versenyeztek velük, így hozzászokhattak a nézők. Ma már gyökeresen más szabályok vannak, így össze sem lehet hasonlítani a korábbi autókat a jelenlegiekkel. Az biztos, ma meghökkentő látványt nyújtanak.Habár a kezdetekkor az 50-es,60-as években is teljesen máshogy festettek a gépek mint manapság, mégis számomra a 70-es években voltak igazán fura szerzemények. Most jöjjön pár csodabogár, amelyek már régen is kitüntek a mezőnyből külsejük miatt.
March Engineering

Az első ilyen autó a Tyrell P34-es (Project 34). Talán máig ez az egyik legkülönlegesebb autó a Formula 1 története során. Elég merész volt Derek Gardner tervező, amikor megálmodta ezt a vasat. Amint a képen is látszik hat kerékkel rendelkezik az autó. Elől 4 kicsi, hátul 2 széles abroncs. A négy első kerékre azért volt szükség, mivel növelni akarták az autó tapadását a kanyarokban, és gyengébb légellenállást akartak elérni a kisebb abroncsokkal. A gumiszállító a Goodyear volt.Először 1976-ban versenyeztek ezzel a szörnyeteggel, nem is sikertelenül. A svéd nagydíjon sikerült kettős győzelelmet aratni Scheckterrel és Depailler-vel. A következő évben is használták az autó B verzióját. 76-ban 5 sebességes váltót, majd 77-ben 6 sebességest építettek a gépbe, amelyet Ford-Cosworth motor hajtott. 595 kilóval kezdtek, majd második szezonra 620 kilogrammra növekedett az autó súlya. A hatkerekű F1-esek közül ez volt az egyetlen sikeres a sorozatos fékproblémái, és túl nagy mérete ellenére.

March EngineeringA ligier JS5-ös az első gépe a Ligier csapatnak a Forma 1-ben.  Gérard Ducarouge tervezte.Első ránézésre nem tűnik túlságosan eltérőnek a korábbiaktól, de számomra igen. Az autó felső része magasra nyúlik, és kiszélesedik, ami miatt igazán figyelemre méltó a kocsi. Itt is kisméretű első kerekeket használtak, míg nagyobbakat hátul. V12-es Matra motor tartozott hozzá. Goodyear volt az abroncsgyártó ennél a konstrukciónál is. 5 sebességes manuális váltó lapult a kasztni alatt. 1976-ban Braziliában debütált, és 16 verseny alatt 1 pole pozíciót sikerült elérni vele. Ebben az évben 20 ponttal a csapatok közül az 5.-ek lettek. A csapat versenyzője Jacques Laffite volt.

March EngineeringSzámomra külsőleg a legmeddöbbentőbb a March 711-es versenyautó. Nagyon radikálisra sikerült Robin Herd által tervezve. V8-as Alfa Romeo motor hajtotta. A kocsi elején egy tányérhoz hasonlító első szárny van magasra emelve, míg az oldaldobozai szintén furcsán hatnak mai szemmel. Ha saját véleményt kell alkotni róla, annyit mondhatok, hogy elég rútra sikerült. Semmi szépet nem találok benne, bár nem az a lényeges, hanem a gyorsaság, abban pedig nem szenvedett hiányt. Peterson 1971-ben 6 második helyet szerzett vele, és végül második lett az összetettben, a csapat pedig negyedik.

March EngineeringHa már korábban említettem a legkülönlegesebb Tyrell P34-est, akkor illethetném ezzel a titulussal a Brabham BT46 B-t is. Nem véletlen, hogy az autó hátuljáról hoztam egy fotót, mivel ez tette a kocsit egyedivé. Gordon Murray talált egy kiskaput az F1 szabálykönyvében, és ezért döntött úgy, hogy egy nagy ventillátort helyeznek az autó farára, ami kiszívta alóla a levegőt, ezáltal nagyobb tapadást biztosított. Nagy feladat hárult a tervezőkre, hogy megfelelő helyet találjanak a lapátoknak, hogy ne robbanjon fel a ventillátor, emellett rengeteg dolgot kellett áttervezni, hogy bevethető legyen a gép. 2995 köbcentiméteres,tizenkét hengeres Alfa Romeo boxermotor dobogott benne,520 lóerővel párosulva. Az autó 625 kilogrammot nyomott.Először 5, majd 6 sebességes kézi váltót kapott.1978-ban a 8. versenyen indult először a konstrukció, amely futamot Niki Laudával meg is nyertek. A verseny után tiltakozás indult, mondván túl gyors a gép a ventillátor miatt, és az felszívhat dolgokat a pályáról, amik eltalálhatják a többi versenyzőt. Ezt adatokkal később cáfolták, és az autót legálisnak nyilvánították.Több versenyen nem indultak a többi csapat, és a konstruktőrök szervezetének nyomása miatt.

March EngineeringHoztam egy fotót az Ensign N179-es Formula 1-esről is. Az Ensign Racing tervezte (Dave Baldwin) az 1979-es szezonra. Az első ami feltűnik a lépcsőzetes kialakítás az autó elején(ezért válogattam be azt a versenygépet). Azért tervezték ilyenre az autót, mivel a hűtő és olajradiátorok oldaldobozokból a kocsi orrára való áthelyezésével növelni akarták a leszorító erőt a szárnyakon. Ha a rútságról már tettem említést, akkor ez az autó is ronda volt.Három pilótája volt ebben az évben a csapatnak: Derek Daly,Patrick Gaillard, és Marc Surer. Ami a technikai részleteket illeti: a motorja Ford-Cosworth DFV V8-as.Az abroncsokat a Goodyear szállította. 1979-ben mutatkozott be. Egyáltalán nem volt sikeres, mivel 3 időmérőt tudott csak teljesíteni, míg egy futamon sem ért célba.

Ezek a 70-es évekbeli Forma 1-es gépek látványa fura és egyben lenyűgöző. Persze száz másikat választhattam volna, mivel rengeteg egyedi, és furcsa vas indult már a száguldó cirkuszban. Előttük is voltak csodabogarak, és utánnuk is, sőt a jövőben is lesznek. Az is lehetséges, hogy pár évtized múlva a mostani autók lesznek igazán megdöbbentőek külsőleg a jövőbeliekhez képest. Az biztos, hogy a Formula 1 fejlődik, és az autók kialakítása, külseje is változik. Ennek már csak ez a természetes rendje.

Tovább

Landek blogja

blogavatar

A versenyzésről szubjektíven

Facebook

A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.

Látogatottság

Flag Counter

Követők

Landek

Linkek

http://p.coldline.hu/2016/02/07/2124949-20160207-xSfINM.jpg