F1 2016 Ausztrália szezonelőzetes

Kevesebb mint egy hét, és ténylegesen elkezdődik a 2016-os Formula 1-es szezon Ausztráliában. Aki csak szereti a motorsportot, arra a pillanatra vár, hogy kialudjanak a lámpák, és meginduljon a száguldás. 

Az első állomás Melbourne-ben lesz, a kenguruk földjén. Most elemezzük egy kicsit, mi várható az első versenyen.

f1A pályán hossza 5289 kilóméter, és 16 kanyar található rajta. Az első fordulón 4-es fokozattal száguldanak át, majd jön a második ahol már nagy tempóval repesztenek át a versenyzők, mivel kis törés található csak az egyenesben. A 3-as, 4-es fordulókat már jóval kissebb tempóval lehet bevenni, míg a az 5-ös-től a 9-es kanyarig kissebb egyenes szakaszok vannak, amelyek közötti fordulókat hármas,négyes fokozattal teljesítik. A 11-es kanyartól a 12-ig rendkívül fontos része a pályának, mivel pontosan kell teljesíteni a lehető leggyorsabban, és egy pici hiba itt sokba kerülhet. Talán ez a rész a leglényegesebb, és versenyen megtankolt autókkal mégnagyobb precizítást igényli. A 13-as fordulóig tempós rész jön gázelvétel nélkül, majd ettől a kanyartól egészen az utolsóig kanyargósabb, lassabban teljesíthető rész következik, de ezek közül is a 15-ös a leglassabb forduló, itt 2-ig váltanak vissza, majd a 16. kanyarral fordulnak a célegyenesre, és indulhat a következő kör.

Íme Hamilton tavalyi pole köre, ahol látható, hogy a brit világbajnok hogyan teljesíti a pályát.

Ezen az aszfaltcsíkon rendkívül fontos az aerodinamikai hatékonyság, amiben a Mercedes, Ferrari, és természetesen a Red Bull szokott a legjobb lenni. Azért a mechanikai sem elhanyagolható az Albert Parkban. Ha a motorerőt vesszük figyelembe, akkor szintén a németek álnak az első helyen, bár nem tudjuk pontosan mit is tud a Ferrari motor valójában, és itt bizony szükség van a jó motorra annak ellenére, hogy messze nem ezen a pályán található a leghosszabb egyenes rész a versenynaptárban. A kellően jó motor szükségességét bizonyítja a tavalyi időmérő, ahol a Merci egyértelműen a legerősebb erőforrással rendelkezett, és sokkal gyorsabbak voltak az ellenfeleknél. Aztán többek között ennek köszönhetően agyonverték a mezőnyt a versenyen.

A gumikopás eléggé kicsi, és ezért akár egy kerékcserével is teljesíthető a verseny, de a kettő az ideális. Ugyanakkor azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy idénre megváltoztak a gumiszabályok, és már 3 keverék közül lehet szabadon választani a Pirelli által kötelezően megjelölten kívül. Megjelentek ugyan az ultralágy gumik, ám ezeket csak az időmérő edzéseken lehet majd használni.

Ha a fékeket tekintjük, akkor kijelenthető, hogy nem egy fékgyilkos a pálya, mivel nem kell akkorákat fékezni mint mondjuk Monzában, ám mivel félig utcai pályáról van szó, nem lesz egyszerű azokat hűteni.
f1

                                                  Fotó: skysports.com

Ha az idei teszteket vesszük alapul, akkor az látszik, hogy a Mercedes és a Ferrari lehet ismét a két leggyorsabb, és legjobb istálló. A pálya adottságai tovább erősítik azt, hogy ők lehetnek legelől a szezonnyitón, de persze a Williamset sem kell leírni. A Red Bull tavaly sem villogott ezen a pályán, ám ők a gyengébb motor ellenére is komoly ellenfélnek bizonyulhatnak, de az is igaz, hogy a teszteken nem igazán tüntek ki, ami azért is lehetett, hogy elfedjék valódi tempójukat (persze ez csak az én véleményem), vagy valóban csak ennyit tudnak?A teszteken elsősorban a Mercedes mutatta meg, hogy mennyire megbízható a kocsi, így talán náluk a legkissebb az esélye a technikai problémáknak, amik a szezon elején előszoktak jönni több esetben is, mivel az autóknak gyermekbetegségeik vannak még.

Ha tippelnek kellene, akkor azt mondanám, hogy habár a Ferrari megfogja keseríteni a Mercedes versenyét, mégis a németek nyernek majd olasz riválisuk ellen. Hogy Hamilton, vagy Rosberg lehet-e gyorsabb az Albert Parkban, az még kérdéses, ám a tavalyi szezon utolsó versenyein mutatott teljesítmény alapján én Rosbergre tippelnék. Majdcsak kiderül, csak bírjuk kivárni.

Tovább

Forma 1-es fejvédők

Kedvenc sportágunkban, a Formula 1-ben előfordult már sajnos haláleset a fejet ért ütés következtében. Legutóbb Jules Bianchit lehet példaként említeni, bár nála a hirtelen lassulás is közrejátszott. De egyéb Formula alapú sorozatokban is, mint például az Indycar,volt már hasonló eset (Justin Wilson) a nyilt karosszéria miatt, mivel ilyenkor a pilóta feje szabadon van. Nagyon veszélyes ha a versenyző fejét akár a legapróbb dolog is eltalálja, ez könnyen drámai következményekkel járhat. 

F1 Mercedes Ferrari Formula 1

A nemzetközi autómobil szövetség (FIA) emiatt kezdett el azon gondolkodni, miként lehet jobban védeni a pilóta fejét, és ezzel megmenteni az életét egy esetleges baleset után. Hosszú időn át vizsgálták a kérdést, amire a csapatok is előálltak tervekkel, melyek különböző fejvédő bukókeretek formájában nyilvánultak meg.  Ám ezeknek a fejvédőknek sok követelménynek meg kell felelniük. Nem zavarhatják a pilótát a kilátásban, de maximálisan biztonságosnak kell lenniük, és a bukókeret ellenére fontos hogy a versenyzőt gyorsan kilehessen kiszabadítani a kocsiból.

Legreálisabbnak, és legjobbnak a Mercedes ötletét ( fölső kép) tartották. Az ő általuk tervezett fejvédő (glóriának nevezték el) kismértékben zavarná csak a versenyző látását, de közben a biztonságot is javítaná. Olyannyira életképes az ötlet, hogy a Ferrari már épített is egy hasonlót, amit tesztelt is Barcelonában.

F1 Mercedes Ferrari Formula 1A közvéleményt megosztja ez a megoldás, egyesek kifejezetten örülnek ennek az újításnak, míg mások látni sem akarják a kocsikon. Vettel szerint még ha ronda is, de fő,hogy biztonságosabb lesz tőle a gép,ellentétben Hamiltonnal, aki nem akar ilyet használni.A prototipust először tesztelő Raikönnen szerint semmi különösebb problémát nem jelent az eszköz. Az biztos, hogy mai szemmel furcsának tűnik, mivel korábban nem volt hasonló, de lehetséges, hogy rengeteget fogjuk még látni a versenypályákon, és hipp-hopp megszokjuk majd. 

Link feliratra kattintva onboard videóban is megnézhetitek a  Ferrari verzióját.

Állítólag a Red Bull más ötlettel állt elő, de ezt egyelőre homály fedi. A rajongók
által tervezettek pedig megtekinthetőek az interneten kis keresgélés után. A legtöbb egész szép fejvédő bukókerettel rendelkezik,( de nem a szépség a fő szempont, hanem a biztonság), viszont  ezek nagy többsége alkalmatlan lenne, hogy teljesítsen minden fent említett kritériumot. Az eféle megoldás  az egyik legszebb (szerintem) és legáltalánosabb elképzelés a rajongók körében.
F1 Mercedes Ferrari Formula 1

Felmerül a kérdés, hogy ezek használatával megmenthették-e volna Bianchi, vagy Wilson életét. Vagy igen, vagy nem. De egy biztos, hamarosan bevezetik valamilyen formában, és egyértelműen javítani fog a biztonságon, ami a legfontosabb szempont.

Tovább

F1-es Retro, avagy filmsorozat a száguldó cirkuszról

Ha a Formula 1-ről beszélünk, mindenkinek az igazi autóversenyzés jut az eszébe, a száguldás, izgalmas csaták, és vakmerő előzések. Persze a mai korban kicsit visszafogottabb a sportág, és inkább a spórolásról szól az egész, mintsem az igazi versenyzésről, de ebbe most nem megyek bele.

Formula 1

Néha picit unalmasnak tűnnek az egyoldalú csaták, és hogy mindig van egy egyeduralkodó csapat, aki kisajátítja a győzelmek sorsát. Ez elvesz az igazi izgalmakból. Ezért is lehetne érdekes egy Forma 1-es film. 2013-ban végre kaptunk egyet a Rush-Hajsza a győzelemért cíművel, ami sokmindenkinek tetszett elsősorban látványvilága miatt. Érdekesen dolgozta fel az F1 1976-os szezonját. Lauda és Hunt csatáját. Azt a bizonyos szörnyű balesetet. Valjuk be, jó volt, de maradt egy kis hiányérzet az emberben, mivel már tudta a történet végét, és a valódi eseményeket feldolgozó alkotásokkal pont ez a probléma.

Formula 1

Ez csak egy film volt, ami mellett van még pár jó kis dokumentumfilm, de régebben álmodtak egy nagyot a Franciák, és egy egész sorozatot készítettek a száguldó cirkuszról, melyet hazánkban is lehetett követni, ráadásul a magyar nagydíj is szerepelt a szériában, és mivel az MTV közreműködött ebben a részben, Kaló Flóriánnak is volt egy epizódszerepe. Egyszerűen Forma 1 néven vetítették a Francia-Kanadai sorozatot. Valószínüleg erre nem sokan emlékeznek, legalábbis a fiatalabb szurkolók biztosan nem, mivel a film a 87-es szezont dolgozta fel és 1990-ben készítették. Akkoriban szerintem sokkal szebb és látványosabb autók voltak, sokkal jobb hangokkal ami nézőcsalogató. Érdekesség, hogy a filmsorozathoz valódi felvételeket használtak fel 1987-ből, így Ayrton Senna is szerepelt benne.

A történetben a Sinclair csapat volt a középpontban. Az ő autójuk Benetton-Ford volt(a valóságban, egyébként kitalált). Ott kezdődik a sztori, hogy Serge Perain (Siclair pilótája) balesetet szenved, és helyébe a csapatvezető a fiát, Lucöt hívja pilótának. Csapattársa Daniel Hardy lett, akivel egy idő után összebarátkoznak, bár Hardynak Luc eleinte nem szimpatikus. A történet kavarógépe Chazelles, aki támogat egy olyan csapatot, akik a terveket Sinclairéktól lopják. Ezt követően sem áll le Chazelles, és ő próbálja megkeseríteni Sinclairék életét.

A Film szereplői: Manu Gélin,Serge Dupire,Daniel Gélin és Denis Savignat voltak. A filmet Nardo Castillo rendezte.

A történethez az is hozzátartozik, hogy a japánok már anime sorozatot alkottak a 70-es évekről, ami szintén eljutott hazánkba, de azért ez nem volt nagy durranás semmilyen szempontból. Érdekessége mindössze annyi, hogy pár valódi F1-es pilóta nevét is beleírták, ilyen például Niki Lauda.

Talán jelenleg már nem annyira népszerű a száguldó cirkusz, hogy sorozatot készítsenek hozzá, illetve rengeteg pénz kellene, ami valószínüleg nem igazán térülne meg, de azért reménykedjünk, hogy legalább egy új filmet kapunk a közeljövőben mondjuk a 2008-as szezonról, vagy egy kitalált, izgalmas  történetről.

Tovább

Landek blogja

blogavatar

A versenyzésről szubjektíven

Facebook

A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.

Látogatottság

Flag Counter

Követők

Landek

Linkek

http://p.coldline.hu/2016/02/07/2124949-20160207-xSfINM.jpg