Pszichológiai hadviselés

A végéhez közeledik a 2016-os Formula 1-es sorozat. Jelenleg Rosberg vezet tetemes 26 pontnyi előnnyel csapattársa Lewis Hamilton előtt. Behúzza Rosberg, vagy felülkerekedik a brit, és a sírból hozza vissza bajnoki esélyeit? Nézzük mi lehet a legfontosabb tényező a világbajnoki címért folyó csatában.                                   
Formula 1

Sokan már odaadták a világbajnoki címet Nico Rosbergnek, de én még várnék ezzel. Egyrészt mivel Hamiltont sosem lehet leírni, nem véletlenül szerezte a világbajnoki címeit, másrészt nem ledolgozhatatlan a német-finn előnye. 26 pont több mint egy futamgyőzelem, de még 75 egységet lehet szerezni a hátralévő futamokon, szóval semmi nem dőlt el. Mexikó roppant fontos lesz Hamilton számára, mivel csapattársa már ott végső győztes lehet, ha 50 pontnál nagyobb előnye lesz az utolsó két futam előtt.

Mi lehet a döntő tényező a bajnoki címért folyó csatában? Biztos nem a két pilóta tehetségén fog múlni az eredmény. A technika, az időjárás, és persze az ellenfelek még beleszólhatnak a csatába, de szerintem lesz még egy fontos tényező.

Ez pedig a lélektani hadviselés. Habár egész évben ezt csinálták, sőt az előző szezonokban is, a német ehhez a szituációhoz nincs még hozzászokva, hogy vezesse az összetett pontversenyt 3 futammal a vége előtt. Ettől vajon megremeg a keze, lába? Ő is csak emberből van, és habár hangoztatja, hogy nem érdekli csak a következő verseny, és nem gondol a világbajnoki címre, ez valószínűleg nem igaz. Nyilván profi versenyző, ez nem lehet kérdés, de nemsokára kiderül, hogy elég erős-e fejben, elég összeszedett-e. Tavaly azért néha hibázott amikor Hamilton nyomás alá helyezte, és futamgyőzelmek mentek el ezen, de vajon idén is így lesz? Ha picit is összeroppan a ránehezedő nyomástól Hamilton ott lesz, hogy kihasználja a helyzetet. Fejben megpróbálja majd csapattársát gyengíteni, elbizonytalanítani. De Rosberg is használhatja ezt a taktikát. Egy-egy eldobott félmondattal is lehet hatni a másik lelkére, és komoly előnybe kerülni emiatt.

Formula 1

Nézzük Hamilton szemszögéből. A brit sem először van olyan helyzetben, amikor be kell vetnie minden tudását nem csak a pályán, de azon kívül is. Ő ebben jártasabb mint Rosberg, ráadásul eredményesebb is. Tavaly, és előtte is legyőzte csapattársát, ami többek között ennek köszönhető. Persze azért nem csak ez okozta végső győzelmeit. Talán jobban a mestere az üzengetéseknek, a másik elbizonytalanításának, de idén ez nem feltétlenül vezetett sikerhez eddig. Inkább rá volt jellemző az én véleményem szerint, hogy ellenfele sikerei látszólag gyengítették ebben a szezonban.

Most jön a feketeleves. A végső összecsapás. A végjáték. Lehet, hogy nem változik a helyzet köztük, és Rosberg simán bemenetel elsőként, de az is lehet, hogy most bicsaklik meg a német szekere, pár lépéssel a cél előtt. Ha az egyik futamon nullázik, és Hamilton behúzza azt a versenyt máris 1 pontra csökken az előnye, és akkor talán végleg elúszhatnak az esélyei. Az biztos, hogy ha nem lesz egyiküknek sem problémája az autóval, az időjárás sem szól bele a küzdelembe és a többiek sem, akkor az idegek harca fog dönteni. Hogy melyikük erősebb fejben. Ha döntenem kellene én Rosbergre szavaznék, annak ellenére, hogy nem vagyok a rajongója, de ha idén nem húzza be az elsőséget, valószínűleg nem lesz többé ilyen előkelő pozícióban. Minden tekintetben az ő éve. Elkerülték a technikai hibák, és kicsit a szerencse is mellé állt, de a teljesítménye is kiváló eddig. De végig ilyen marad? Majd az idegek harca eldönti!

Fotó: express és gphírek

Tovább

Új tulajdonos = Új Formula 1 ?

A kérdésre egyelőre nehéz lenne válaszolni, már abban az értelemben, hogy mi is fog megváltozni gyökeresen a Formula 1 eladása után. Eddig Bernie Ecclestone volt a száguldó cirkusz mindenható ura, de nemrég bejelentették, hogy eladta a szeretett sportágunkat. Új tulaj = új Formula 1 ?

formula 12017-től ismét szabálymódosítás lesz az autósportok királykategóriájában. Gondolok itt a szélesebb abroncsokra, vagy az aerodinamikai módosításokra, de másokat is mondhatnék. Ez nyilván pozitív vagy éppen ellenkezőleg negatív hatással lesz az F1-re, ezt még nem tudni. A nézőszám növekedhet, ha bejönnek a módosítások. Ha csak az autók várható külsejét vesszük figyelembe, máris csoroghat a nyálunk. Emiatt érdemes leginkább 2017-et várni, és nem a köridők, vagy a tapadási viszonyok, kanyarodási sebesség, vagy a végtempó változása miatt. Hogy komoly csata lesz-e a VB címért a csapatok/pilóták között abba inkább ne menjünk bele. Megjósolhatatlan.

Talán a tulajdonosváltozás várható hatása is az, vagy mégsem? Felvetődik a kérdés a sportág szerelmeseinek körében. Ugye eddig tudtuk, hogy Bernie kicsit konzervatív (persze nem akarom megbántani), és emiatt talán nem aknázta ki a Forma 1  21.század adta médiás lehetőségeit. Maga a Facebook, Twitter, Instagaram vagy más közösségi oldalak sem igazán voltak kiaknázva. Nem beszélve a televíziózásról. Ezek gyökeresen megváltozhatnak, legalábbis a tervek szerint, bár hogy pontosan mi azt nem tudni még. A lehetőségek szinte végtelenek. Ha összehasonlítjuk a Formula 1-et a focival, szembeötlő eltérések vannak. Persze az egy nézettebb sportág, az elsőszámú, de azért a Forma 1 sem utolsó.

A futball esetén egymást érik a közvetítések, elemzések, összefoglaló műsorok, míg a Formula 1-nél ezek csak kis részben valósulnak meg. A focisták életéről is vetítenek klippeket, interjúkat amikor épp nem folyik élő közvetítés. A nézők pedig igénylik ezt. A száguldó cirkusznál ez nem igazán jellemző. Max 1 összefoglaló műsor hétközben és annyi (legalábbis errefelé). A pilótákkal való közvetlen beszélgetés meg szinte teljesen hiányzik. Az olyan műsorok, ahol emberként mutatják be őket, mint bárki más, és nem elérhetetlen hírességekként. Interjút is csak a közvetítések alatt készítenek velük, azt is csak a dobogósokkal elsősorban. Az F1-nél dokumentumfilm is jó ha van pár, míg a focinál kismillió. Sokkal több netes tartalmat kellene kitenni a világhálóra, ami például a focinál megvan. Persze nem akarom teljes mértékben összehasonlítani a két sportágat. Az olyan lenne, mintha az almát hasonlítanám a körtéhez. 

Szerintem elsősorban magát a sportágat kellene közelebbhozni a nézőkhöz. Ez esetleg több médiás tartalommal, reklámmal elérhető lenne. A képi világot, és a közvetítést is modernizálni kéne, mégiscsak fejlődik a világ. A fiatalokhoz kell szólni, mivel ők az a generáció, akik most kezdik nézni az autóversenyzés csúcsát jelentő sorozatot, és minél inkább megkéne fogni őket. Ha ez megvolna, valószínüleg több ember látogatna ki futamokra is, ami több bevételt jelent, ami az adott országnak is jó, és az F1-nek is és azon belül a csapatoknak is.

Megtörtént a tulajdonosváltás mint említettem. Ők változtatnak-e a jelenlegi helyzeten, vagy marad minden a régi kerékvágásban, azt még nem tudni. Saját véleményem szerint változások lesznek, ráadásul komolyak. Reméljük igen, és ha igen az pozitív lesz. 

Fotó: motorsport.com

Tovább

Landek blogja

blogavatar

A versenyzésről szubjektíven

Facebook

A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.

Látogatottság

Flag Counter

Követők

Landek

Linkek

http://p.coldline.hu/2016/02/07/2124949-20160207-xSfINM.jpg